Ny teknologi

IMOCA: Yann Elies seilte med North 3Di forseil og Incidence DFI forseil.
IMOCA: Yann Elies seilte med North 3Di forseil og Incidence DFI forseil.

Skal bli nummer en igjen

Incidence Sails satser høyt, og lanserer ny teknologi på messen i Paris som åpner i morgen.

Publisert Sist oppdatert
TESTET: Wally «Genie of the Lamp» har brukt Incidence DFI denne sesongen.
TESTET: Wally «Genie of the Lamp» har brukt Incidence DFI denne sesongen.

Filament er tynne fibertråder som ligger flatt, men alle fiber i samme retning. Fordelen er at hver eneste tråd er med på å gi seilet styrke og stabilitet. Også North Sails er bygget opp av filamenter. Seilet blir bygget opp helt uten bruk av film, eller tafetta.

 Incidence Sails legger lange filamentbånd etter hvor det er mest krefter i seilet. Disse båndene er impregnert av lim. Fiberne blir presset sammen av vakuum og herder med varme. Hele konstruksjonen blir sa kapslet inn mellom lag av plast.

Alt i bruk

Incidence DFI har alt funnet veien til IMOCA60-miljøet. Queguiner-Leucémie Espoir med Yann Eliès som skipper hadde et slikt storseil under Transat Jacques Vabre og ble nummer tre.

– Jeg er veldig fornøyd med storseilet. Særlig seilets lave vekt og formstabiliet, uttaler Yann Eliès i pressemelding fra seilloftet.

Også Michel Desjoyeaux og Paul Meilhat på «SMA» brukte DFI. Båten matte bryte på grunn av skader, men Desjoyeaux var fornøyd med seilene. Særlig i bølger var teknologien til stor fordel.

Også for tur

Incidence Sails har fem i Frankrike loft med til sammen 8800 kvm gulvflate. De har 125 ansatte og omsatte i fjor for 12 millioner euro. Merittlisten er meget lang i følge pressemeldingen.

DFI: Tynne flate bånd av fiber blir langt i lange lengder, limt sammen, og pakket inn med en kjemisk binding.
DFI: Tynne flate bånd av fiber blir langt i lange lengder, limt sammen, og pakket inn med en kjemisk binding.

Loftet har utviklet ny programvare, nye maskiner og har satt opp en testlab. Variasjoner av DFI vil være egnet for turseiling, og for store sløreseil.

 

Elvstrøm utvikler også ny teknologi. Les: Seil som tåler mer

 

Seilene blir mer holdbare

Les artiklen fra Seilas om ny seilteknologi. Fordeler og ulemoer med ulike fibertyper. 

 

 

3DI: I Volvo Ocean Race bruker fem av seks båter North Sails 3Di. Snakk om solid testbenk.
3DI: I Volvo Ocean Race bruker fem av seks båter North Sails 3Di. Snakk om solid testbenk.