Test fra arkivet: X-37, X-40 og X-43

X-37 virker liten til å være 37 fot, men er sannsynligvis klassens raskeste.
X-37 virker liten til å være 37 fot, men er sannsynligvis klassens raskeste.
X-40 har vist seg å være meget rask og blir kanskje bestselgeren.
X-40 har vist seg å være meget rask og blir kanskje bestselgeren.
X-40 har vist seg å være meget rask og blir kanskje bestselgeren.
X-40 har vist seg å være meget rask og blir kanskje bestselgeren.
X-43 ser nesten identisk ut med sin lillesøster, men koster 500.000 kr mer.
X-43 ser nesten identisk ut med sin lillesøster, men koster 500.000 kr mer.
Vi seilte X-40 og X-43 i regatta på Holmsbu.
Vi seilte X-40 og X-43 i regatta på Holmsbu.
Alle båtene har rodvant, og alle liner er ført bak til cockpiten.
Alle båtene har rodvant, og alle liner er ført bak til cockpiten.
Sprayhooden kan gjemmes vekk mens trimmelinene er skjult under hyttetaket.
Alle unntatt X-37 har storseilskjøtet ført under dekk. Det gjør uteplassen ryddigere.
Sprayhooden kan gjemmes vekk mens trimmelinene er skjult under hyttetaket. Alle unntatt X-37 har storseilskjøtet ført under dekk. Det gjør uteplassen ryddigere.
Rullen til genoaen er gjemt under dekk. Det fører til at seilet er nærmere dekk og dermed blir mer effektivt. Strekkfiskene har en skala som gjør det enklere å sette riggen hvert år, eller trimme underveis.
Rullen til genoaen er gjemt under dekk. Det fører til at seilet er nærmere dekk og dermed blir mer effektivt. Strekkfiskene har en skala som gjør det enklere å sette riggen hvert år, eller trimme underveis.
Sprayhooden kan gjemmes vekk mens trimmelinene er skjult under hyttetaket.
Sprayhooden kan gjemmes vekk mens trimmelinene er skjult under hyttetaket.
SIKKERHET: Båtene er utstyrt med Yanmar-motor. Det er luke for å dytte inn brannslukkingslange inn i motorrommet.
SIKKERHET: Båtene er utstyrt med Yanmar-motor. Det er luke for å dytte inn brannslukkingslange inn i motorrommet.
X-43 med moderne innredning.
X-43 med moderne innredning.
U-form på byssa gjør den bedre i sjø. Båtene har gode skuffer.
U-form på byssa gjør den bedre i sjø. Båtene har gode skuffer.
NAVIGASJON: Alle båtene har prioritert skikkelig kartbord, her fra 40-foteren.
NAVIGASJON: Alle båtene har prioritert skikkelig kartbord, her fra 40-foteren.
SMAL: Alle båtene har smalt forskip, de minste modellene har en trang fotende.
SMAL: Alle båtene har smalt forskip, de minste modellene har en trang fotende.
X-40 med tre lugarer
X-40 med tre lugarer
X-37 har en tradisjonell innredning med stort pantry og et godt kartbord.
X-37 har en tradisjonell innredning med stort pantry og et godt kartbord.

Test fra arkivet: Nye gener i potent serie

Det er ikke noe lite løft X-Yachts har tatt ved å lansere en serie nye båter fra 37 til 55 fot. Serien innebærer en tilnærming mellom de tradisjonelle turbåtene og den optimaliserte IMX-rekken av regattabåter. Utfordringen ligger i å opprettholde turbåtens komfort uten å måtte gi opp seilegenskapene. Vi har testet 37, 40 og 43-foterne.

Publisert Sist oppdatert

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 16 år tilbake og funnet en test av X-37, X-40 og X-43. Testen var publisert i Seilas nummer 9-2004, og ble skrevet og utført av Mikkel Thommessen.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Ikke mindre enn tre av båtene i den nye serien er nominert til Årets Båt i Europa av et panel bestående av de ledende europeiske seilblader der også Seilas er med. Dette gjelder X-50, X-40 og X-37 som er nominert i hver sin klasse, mens 43 foteren ble nominert i 2003. De tre båtene vi testet har alle mye til felles, særlig er skroglinjene svært like, så like at man nesten kan tro at konstruktøren Niels Jeppesen har brukt blåpapir og skalert opp og ned etter behov. Kundens valg mellom de tre styres derfor hovedsakelig av pengepung og plassbehov. X-Yachts har opparbeidet en høy status i markedet og båtene fremstår i dag som seilbåtenes svar på BMW. Importør Otto Backe forteller om stor merkelojalitet og at det meste av salget er til kunder som har X-båt fra før.

Ulike størrelser

Den nye X-serien er bygget på erfaringer fra IMX-40 og IMX-45, men med aluminiumsmast, lukket cockpit og mer komfort.

Trenden innen seilbåter går mot båter med færre køyer og mer boltreplass. Kabinene blir større, båtene har flere toalettrom og større pantry. Samtidig er det en tendens at folk nå går ned i størrelse når de kjøper ny båt. For selv om større båter har fått nye hjelpemidler og er enklere å håndtere, så setter mindre båter færre krav til mannskapet mens større båter har begrensninger i en rekke havner.

Om du skal ha en båt med tre lugarer, kan du nå velge mellom fem nye modeller fra størrelsen 37 til 50 fot.

Før du bestemmer deg for hvor stor båt du skal kjøpe, må du tenke på hvordan båten skal brukes: Hvor mye stueplass trenger du? Hvor mange køyeplasser? Skal du ofte ha med gjester? Bør de i så fall ha et eget toalett? Skal du seile regatta og vil ha innredningen deretter?

Topp over dekk

Noe av det første vi la merke til var plasseringen av genuarullen under dekk for alle tre båtene. Estetisk gir dette et helt annet inntrykk enn når rullen står over dekk, man får et renere fordekk og seilføringen blir mer effektiv ved at halsen på fokka settes helt i dekk. Dermed slipper man å fjerne rullen for regattaseiling. En stor fordel, selv om vi registrerte at rullen løp tråere enn når den står over dekk. En annen bra detalj er strekkfiskene som gjør det mulig å sette riggen nøyaktig lik år etter år. Det forutsetter imidlertid rod-rig som nå er standard på X-båtene. Alle fall og liner fra masten løper under hyttetaket direkte til avlaster og vinsj foran cockpit.

Disse detaljene gir samlet et rent dekk og overbygg det er lett å bevege seg på. Dekksutrustningen er for øvrig også et hakk opp fra de fleste konkurrentene. Sprayhood som er et nordeuropeisk fenomen og sjelden ønsket av Middelhavskundene, faller elegant ned i en resess i hyttetaket når den ikke er i bruk. En renne i akterkanten av hyttetaket hindrer at vannet fra hytta renner ned i hodet på gjestene i cockpit. Seilas’ tekniske ekspert, båtkonstruktør Birger Kullmann, berømmer verftet for nøyaktighet ved boring av dreneringshull i ankerbrønnen med beslag som hindrer at vann renner inn i brønnen. I det hele tatt er det lett å se at det er seilere som står bak denne serien. Vi hadde ønsket oss at båtene hadde åpen hekk som IMX og den nye 50-foteren får. Konstruktøren utelukker heller ikke denne løsningen dersom det blir et gjengs ønske fra kundene.

SØSTRE: X-40 bygger på skroget til IMX-40
SØSTRE: X-40 bygger på skroget til IMX-40

Håndopplagt glassfiber

X-båtene støpes i sandwichkonstruksjon og håndopplagt glassfiber med matter lagt nøyaktig etter konstruktørens styrkeberegninger. I de to ytterste lagene er benyttet vinylester som er mer i slekt med epoksy og derfor ikke suger vann slik polyester gjør. X-Yacht har utviklet en galvanisert stålramme som gjør båtene ekstra stive. Rammen er festet til skrog, kjøl og rigg og gjør det mulig å stramme riggen kraftig, noe som gir bedre seilegeneskaper. Innerlineren er støpt oppe på rammen. Det vanskeliggjør inspeksjon av rommet under dørken.

–Ikke en løsning jeg ville valgt, sier Birger Kullmann, som også hadde foretrukket ramme i syrefast fremfor galvanisert stål.

Alle X-båtene tåler grunnstøtinger i opptil skrogets maksfart etter American Bureau of Shippings’ krav. –Ikke mange av våre konkurrenter kan garantere det, hevder Otto Backe som fremholder at den nye 50-foteren skal tåle å gå på stein i 9,5 knop.

INNREDNING: X-37, X-40, X-43, X-46 og X-50 vist i sammenligbar størrelse.
INNREDNING: X-37, X-40, X-43, X-46 og X-50 vist i sammenligbar størrelse.

Pluss og minus for innredningen

Innredningsarbeidet er ikke i toppklassen, men her finnes mange lekre detaljer. Det elektriske opplegget er en sak for seg. En fryd for øyet og med alle ledninger fortinnet for å hindre irring. Her er også alt lett tilgjengelig. Det samme må vi si om motoren som har tilgang både ved å flytte trappen og ved luker fra hver av akterlugarene. Dessuten var vi imponert over lydisolasjonen som virket både solid og effektiv. Alle skuffer løper lett på hjul, mens deler av hengslene av skapene er i plast. Ellers er alt i rustfritt. Benk-platen i byssa minner om korian som er knust stein støpt sammen med polyester og hyppig benyttet av båtindustrien for øvrig. X-Yachts har utviklet sitt eget materiale som fremstår solid, men som veier vesentlig mindre. Vinduer i skutesiden bidrar til det lyse interiøret.

Billige er imidlertid ikke X-båtene, og vi spør importøren Otto Backe om hvordan han forsvarer prisen på båtene som ligger over de konkurrentene det er naturlig å sammenligne med.

–Vi bygger like effektivt som våre konkurrenter, hevder han. –Du får det du betaler for. Her er hele undervannskroget slipt og sparklet. Ingenting skaper turbulens. Bunnstoffet blir sprøytet på, og båtens utstyr er av bedre kvalitet, sier Backe.

Dyr eller rimelig, X-Yachts har utvilsomt lyktes med sin nye serie sportscruisere, og fabrikken har ved sine årlige X-Gold Cup-regattaer skapt et utmerket regattatilbud for kundene sine. Gold Cup for 2005 går i Arendal fra 3. august, sikkert med mange norske båter.At X-båtene også hevder seg i IMS-regattaer mot andre, viser at Niels Jeppesen har hatt suksess med sitt konsept.

X-37 virker liten til å være 37 fot, men er sannsynligvis klassens raskeste.
X-37 virker liten til å være 37 fot, men er sannsynligvis klassens raskeste.

X-37

Vi begynner med den minste av de tre, byggenummer 1, som vi saumfarte med Birger Kullmann under utstillingen Båter i sjøen. Senere fikk vi prøveseile båten på en riktig ruskete høstdag og kunne konstatere at båten levde opp til forventningene som tidligere prøveseilaser av X-43 og X-40 hadde skapt. Båten erstatter den populære 362 som nå forsvinner fra produksjon, og det er ingen tvil om at den nye båten er raskere, noe som også må forventes av en båt vel en fot større. Det relativt smale forskipet gjør at båten er en fryd å seile på kryss, og med kryssfokk som bare så vidt overlappet masten viste kompasset en kryssvinkel på godt under 80 grader, altså under de 39.3 grader mot vinden som oppgis i båtens polardiagram.

Styreposisjonen er komfortabel, og det er mulig å sette foten på «kamelhump» i dørken eller mot styrekonsollen når man skal styre båten fra lo. Cockpiten er for øvrig svært komfortabel med god plass til tre personer i tillegg til rormann. Båten vi seilte hadde standard skjøtesystem for storseilet med grov og finhal til skjøteklemme over traveren. «Tyskerskjøte» der skjøtet løper fremover langs bommen, ut i borde og til vinsjer på hver side er en opsjon. X-37 er en liten 37-foter og prisen for ytelse ved det smale forskipet betales ved at forlugaren er temmelig trang for to voksne personer.

X-37: 37-foteren har et smalt forskip. Båten har skikkelig kartbord og en bysse som imponerer.
X-37: 37-foteren har et smalt forskip. Båten har skikkelig kartbord og en bysse som imponerer.

X-37 er relativ trang i forhold til konkurrenter på samme størrelse. Et skarpt forskip, som gir gode seilegenskaper, må ta skylden for det. Den minste modellen leveres i tre innredningsalternativer: En 3-lugars versjon med ett toalett, eller som 2-lugars versjon med ett eller to toaletter. Vi holder en knapp på 2-lugars versjonen med ett toalett. Da får du en stor forpigg som egner seg som rederlugar, samt rikelig med stueplass. Køya i akterkabinen blir også en del bredere en i 3-lugars versjonen. Holder det med to lugarer og ett toalett, så trenger du strengt tatt ikke noe større båt. For regattabruk kan 3-lugars versjonen være å foretrekke da du kan enklere plassere sovende mannskap på lo side. Må du ha tre kabiner, hvor én av dem har god plass, må du opp tre fot.

X-40 har vist seg å være meget rask og blir kanskje bestselgeren.
X-40 har vist seg å være meget rask og blir kanskje bestselgeren.

X-40

Seilas prøveseilte båten under NORCs åpningsregatta i Hurum på forsommeren og ble umiddelbart begeistret for seilegenskapene. Den var lett å styre og kom lett opp i maksfart på kryss. En ny 3DL garderobe bidro også til seilergleden, og vi var godt med i et felt bestående av blant annet IMX 40 og First 40.7. Senere viste båten sitt potensial ved å blir beste båt i Watski Twostar. Også denne er imidlertid en «liten» 40 foter, men boforholdene er komfortable i tre lugarer, selv om også denne fås med én akterlugar og ett eller to toaletter. Også salongen kan leveres i to varianter, en konvensjonell med pantry akter på styrbord side, eller med langsgående pantry på babord og sittebenk midt i salongen. Selv om det gir en viss følelse av luksus å ha stor plass i byssa hadde vi nok valgt den tradisjonelle løsningen, blant annet fordi denne åpner for å sove i salongbenkene under seilas og i et knipetak med mange ombord. X-40 har også muligheter for å installere loskøyer over dobbeltkøye i akterlugarene. Vi vil ikke dermed anbefale tre personer å sove her, men under seilas er det et godt sted å sove. Den er trang å entre, men så er det da heller ikke så lett å falle ut av den. Etter vår mening er X-40 den beste av de tre, en henimot ideell størrelse for en familie med to barn eller tre vennepar.

X-40: 40-foteren i tre-lugarsversjon.
X-40: 40-foteren i tre-lugarsversjon.

Tre fot opp fra X-37 gir mye volum. Også denne modellen leveres i tre versjoner hvor to av dem er 3-lugars versjoner med ett toalett. I 40-foteren er alle alternativene ganske vellykkete. 3-lugars versjonen med tradisjonell innredning vil egne seg best for regattabruk. Her kan køyene i salongen samt akterkabinen brukes under seil. Det eneste negative er at toalettet er foran masten hvor bevegelsene er store, slik at et toalettbesøk kan bli ubehagelig under seil. I 2-lugars versjonen får du to gode lugarer med brede køyer, og dobbelt opp med toaletter. Dette er båten for et par som ønsker å seile med gjester.

Den siste utgaven kaller X-Yachts for «moderen». Den har et stort langsgående pantry og en mer intim salong. Dette er en innredningsløsning som er i ferd med å ta over for den tradisjonelle løsningen med to langsgående benker. Løsningen utnytter de moderne båters store bredde godt. For regattabruk er denne løsningen mindre egnet fordi innredningen virker trangere, og at det er vanskeligere å utnytte plassen rundt masten hvor det er vanlig å legge seil og annet utstyr under seilasen. Trenger du tre lugarer og to toaletter, må du tre fot opp.

X-43 ser nesten identisk ut med sin lillesøster, men koster 500.000 kr mer.
X-43 ser nesten identisk ut med sin lillesøster, men koster 500.000 kr mer.

X-43

Velger man X-43 får man litt mer av alt i forhold til 40-foteren. Mest merker man romsligere salong og større høyde i akterlugarene, noe som gjør loskøyene mer komfortable. Båten har også to toalettrom som standard . Om båten er verdt er merpris på kr. 500.000 - 750.000 i forhold til X-40, er avhengig av hvor mye plass en trenger. Regattamessig bør de tre båtene gi noenlunde lik uttelling, kanskje med 40-foteren ett strå hvassere enn de øvrige.

Denne båten leveres i to utgaver hvor begge har to toaletter og tre kabiner. Forskjellen er valget mellom moderne og tradisjonell innredning. 40- og 43- foteren er kanskje de modellene som virker mest like. Pantry er litt større, men den største forskjellen finner du i forpiggen som er skikkelig romslig i 43-foteren. Det aktre toalettet er i snaueste laget så dusjen fungerer best foran. Trenger du mer enn seks køyeplasser må du opp til 46 fot.

X-43: 43-foteren med moderne innredning som betyr langsgående bysse.
X-43: 43-foteren med moderne innredning som betyr langsgående bysse.

X-46

Også denne båten leveres i to utgaver hvor én har fire lugarer og åtte køyeplasser. Denne modellen er kun etterspurt i Skandinavia hvor det er vanlig å bo mange i en båt. 4-lugars versjonen har tradisjonell innredning, mens 3-lugars versjonen har moderne innredning og en enorm forpigg. I front av denne køyen er det god plass til seil. Trenger du et toalett til hver lugar må du opp til 50 fot.

X-50

50 foteren er mer «Mega Yacht» i stilen og leveres med bare tre lugarer som alle har egne bad. Valgmulighetene er om du ønsker tradisjonelt pantry eller langsgående slik som på tegningen. I forpiggen finnes en gedigen Owners Cabin med et stort bad. Tipper at noen av kjøperne av denne modellen utstyrer baugen med egen mannskaps lugar.

50: X-50 har godt med volum og plass
50: X-50 har godt med volum og plass

Derfor ble det ny X

Olav Henriksen, X-43 «Kristiane»

Med en familie på fem var Olav Henriksen tilfreds eier av X-412. Da X-43 ble lansert så den imidlertid ut til å dekke familiens behov enda bedre:

–X-40 virket enda mer optimal for våre behov, sier Henriksen som forteller at de har valgt 3-kabinsversjonen med to toaletter og langskips bysse.

–Langskips bysse gir bedre passasje frem til det største toalettet og kabinen foran. Akterkabinene er også større enn i 412-en, noe som gjør det enda greiere for ungene å ha med seg venner på tur. Også når jeg har med kamerater på tur, synes jeg at jeg får mer ut av X-43 enn av 412, konkluderer han etter én hel sesong med ny båt.

–Det jeg legger vekt på i kjøp av båt, er kvalitet; i det bygningsmessige, det elektriske anlegget, at det funksjonelt og at det er best mulig tilrettelagt for seiling, spesielt i uteområdet. Det er ingen tvil om at X-Yachts er laget av seilere. At de kommer dyrere ut enn andre modeller, lar seg lett forsvare

Knut Erik Hjort, X-37 «Oblix»

Hjort forteller om en klassisk jakt etter ny, større båt, i 35-40-fotsklassen med tre kabiner ettersom de normalt er 4-6 familiemedlemmer på tur. Samtidig ønsket han en båt med gode seilegenskaper til regattabruk. Først tenkte han å bytte den gamle Jeanneauen med en annen bruktbåt.

–Jeg synes egentlig man betaler mye for brukte båter. Samtidig ser man da at de holder godt seg i pris.

Dermed ble det ny båt.

–Litt tilfeldig var det kanskje også, vi kikket litt på de tre IMX-ene i foreningen vår, og det virker jo som de har det gøy.

Rune Lande, X-40 «Elida III»

Etter fem år med X-362 hadde Rune Lande ingen planer om å skifte båt. Men så var han på verftet da X-40 ble lansert, og dermed var det gjort. Han fikk byggenummer 7 i juli i år og har allerede seilt 1500 nm.

–Det var størrelsen som gjorde utslaget, jeg hadde hatt en tanke om en litt større båt. Den tilgjengelig løsningen var med hjørnepantry, to akterkabiner og et toalett, som er det jeg ville valgt i alle fall. Vi er normalt to voksne og to barn om bord, og guttene kan nå ha med en kamerat hver, alternativt kan vi bruke den ene kabinen til å stue bagasje. Vi valgte også å ha sjøkøye i akterkabinen, som er kjekt under sjøgang og som også fungerer fint som lagringshylle, sier Lande som også seiler regatta.

Tekniske dataX-37X-40X-43
Loa:11,35 m12,10 m12,93 m
LWL:9,79 m10,71 m11,45 m
Bredde:3,48 m3,80 m3,97 m
Dypg.1,7-2,3 m1,8-2,4m2,20 m
Depl.6,4 tonn7,45 tonn8,60 tonn
Ballast:2,71 tonn3,20 tonn3,70 tonn
Storseil:43,7 kvm50,6 kvm54,3 kvm
Genua 1:42,9 kvm48,6 kvm53,6 kvm
Spinnaker:106,8 kvm120,8 kvm132,0 kvm
Drivstoff80 l80 l130 l
Vanntank172 l180 l280 l
Yanmar Diesel:29hk40hk40hk
LYS/IMS:1,321,351,37
Pris testbåtca 2 millca 2,5 millca 3 mill