Kjølen er en viktig del av båtens gode egenskaper.
Akterkabin med vindu mot cockpiten.
Toalett og kartbord
Enkel bysse.
Michael Perham foran rekordbåten.
Båten går også 7-8 knop for seil med spinnakeren oppe.
18 knop for motor. Perfekt for wakeboard:)
Salong og forpigg.
Stor cockpit med ratt og 70 hk på hekken.
Michael Perham krysset Atlanterhavet bare 14 år gammel.
Seilbåt for motorbåtfolk

Seilbåt for motorbåtfolk

Michael Perham var bare 14 år da han krysset Atlanterhavet alene, men båten han brukte er ett kapittel for seg. Her får du litt om den.

Publisert Sist oppdatert

Mange motorbåteiere konverterer til seilbåt. En av grunnene til det er at de gir mye bo-volum til lav pris. Her er en båt som har alt. Det beste fra motorbåtverden og tåler en skikkelig langtur for seil.

Over Atlanteren

14 år gamle Michael Perham er verdens yngste som har krysset Atlanteren alene. I nærheten av 14 åringen seilte hans far. Han også i samme båttype. Tide 28 er nok langt fra hva som er de fleste langturseileres drøm, men er et spennende konsept for vanlig turseiling. Båten kan lett settes på en henger og trailes av en bil som kan trekke to tonn. Båten kan også enkelt rigges av en mann.

She will get you home in a Force Eight

Tide 28 har mye til felles med MacGregor og Odin 820. Båter som kan trailes, og som kan seiles og går styggfort med motor om den utstyres med en skikkelig påhenger. Tide skryter av av deres båt er mer sjødyktig enn sine konkurrenter. Markedsføringsbløff ville jeg trodd, om ikke turen over Atlanteren beviste at det er noe i reklamen. Tide har 500 kilo i en bulb som er dyp. Det gir den en suveren stivhet. Kjølen kan trekkes opp som gjør båten mer egnet for trailing og gjør det mulig å komme inn i alle uthavner.

    Med nesten 30 prosent av totalvekten i kjølen har båten en høyere ballast per vekt enn de fleste moderne båter på denne størrelsen.

18 knop

Tide 28 tåler motorer helt opp til 70 hester på hekken. Med den vil baugen løfte seg opp av vannet, og båten går gjennom vannet som en halv-planene motorbåt. Med en slik motor går den 17-18 knop. Båten kan også leveres med en 12 hk innbords motor. Med den vil den gå 7 knop.

Seiler bra også

Båten har en moderne rigg, og kan utstyres med en asymmetrisk spinnaker og baugspryd. Fokka er på rull og er selvslående. Skroget ser bra ut med tidsriktige linjer. Kjøl og ror ser også ut til å ha ett bra profil. Cockpiten er stor, meget stor på en båt på bare 28 fot. Cockpiten går helt ut i bordet og er dermed ekstra bred. Båten har også ratt noe som ikke er vanlig på en så liten båt.

180 n.mil på ett døgn

I følge logg boken seilte unggutten hele 180 n.mil på ett døgn under Atlanterhavskryssingen. Det er 7,5 knop i snitt. Ekstra imponerende er det at det er snakk om soloseilas. Båtene som ble brukt i rekordseilasen var forbedret for å tåle den tøffe turen.

Grei for en familie

28 fot er ikke stort sett med dagens standard, men sammenlignet med båter fra 70 og 80 tallet er det snakk om skikkelig luksus. Båten har for- og akterkabin og det er også mulig å sove i salongen. Så du kan være seks ombord, men over lengre tid vil nok fire personer egne seg bedre. Båten har egen toalettrom og en enkel bysse.

Under 500 000

Startprisen på Tide 28 er 30 500 engelske pund uten moms. I Norge vil det være ca 480 000 med moms. Ikke så ille for en båt du kan seile til Karibia med.

Data:

LOA: 8.5m (27’11”)

LWL: 8.0m (25’3”)

Beam: 2.44m (8’0”)

Draft: 1.8/0.5m

Air Draft: 1.5/12.0m

Displacement: 1.6t

Mast Length:10.5m

Main Sail Area: 17m2

Jib Sail Area: 13m2

Asymmetric Sail Area: 42m2

Motor Size: 5-70HP

Berths: 6

CE Certification: Category “B