UTKIKKEN

Seilbåter på nye eventyr

Alle bransjer påvirkes for tiden av store endringer i forbrukeratferd og ny teknologi. Dette gjelder også seilbåtbransjen, der markedet for katamaraner og charterseiling er i vekst.

Publisert Sist oppdatert

Alle de store seilbåtprodusentene har de siste årene satset i katamaran­markedet. Beneteau eier verdensledende Lagoon. Bavaria kjøpte Nautitech i 2014, og katamaranprodusenten har vært den mest lønnsomme delen av det tyske konsernet de siste årene. I 2017 kom Privilege Marine inn under Hanse Group. Og det sier litt om det nye styrkeforholdet når Fountaine Pajot i fjor gikk den andre veien og kjøpte Dufour.

President Yves Lyon-Cannes i det franske båtbransjeforbundet fortalte nylig til SEILmagasinet at halvparten av alle seilbåter som bygges i dag, er katamaraner. Mye av forklaringen er at chartermarkedet i økende grad etterspør seil på to skrog, noe som også henger sammen med de ødeleggende orkanene som har herjet i Karibia de senere årene, og som har ødelagt store deler av katamaranflåten der.

Ungdommen

At chartermarkedet er i vekst bekreftes av fjorårets Båtlivsundersøkelse. Der fremkommer det at 3,8 prosent av de 2,2 millioner nordmennene som var på båttur i 2017 hadde leid båt i utlandet. Den relativt beskjedne prosenten utgjør faktisk 86 326 personer, og et litt lavere antall svarte at de hadde leid båt i Norge. Så det er altså over 150 000 nordmenn som leier båt i løpet av et år.

Ikke så mange leier ut sin private båt, men også dette markedet er voksende. Ifølge den samme Båtlivsundersøkelsen har 3,6 prosent av 571 320 båteiere leid ut båten sin. Dette er omtrent en dobling fra Båtlivsundersøkelsen i 2012.

Utviklingen føyer seg inn i en klar forbrukertrend der folk under 40 år i mindre grad er opptatt av å eie ting enn generasjonen før dem. Delingsøkonomi, leietjenester og abonnementsordninger er i vekst på mange områder. Her hjemme har vi opplevd skepsis til denne utviklingen hos deler av bransjen.

Da var det forfriskende å høre nyvalgt styreleder i Finnboat, Anders Kurtén, omfavne endringene. Han jobber til daglig med de finske båtmerkene Yamarin og Buster, og fortalte at Buster nå også satser på utleie av båter.

– Vi må få ungdommen om bord, var hans klare budskap. Med denne offensive holdningen har finnene klart å skape en stor og livskraftig båtbransje, mens norske produsenter har avviklet eller flagget ut.

Nokia ble riktignok slått ut av Apple i det krevende mobilmarkedet, men i båtmarkedet har finnene lært seg å seile med den vinden som til enhver tid blåser.

Og med ClubSwan 50 kan de nå smykke seg med å være båtleverandør til Det kongelige norske hoff.