Seilernes verden
Jeg er blitt koblet inn på en epost-korrespondanse der det diskuteres hvorfor regattadeltagelsen går ned. SEILmagasinet mottar også flere hjertesukk om det samme temaet i form av henvendelser fra ulike seilere. Og som kollektør av all denne informasjonen, er det ett argument som går igjen som en rød tråd:
Det er blitt altfor komplisert å seile regatta. Spesielt gjelder dette regattaer som seiles etter LYS-systemet.
Kommer du som novise inn i seilsporten med glødende interesse for å seile regatta, blir du møtt av et byråkrati og en saksgang det ikke er gitt noen å kjenne på forhånd. Jeg tror heller ikke det er mange garvete regattaseilere som egentlig kjenner til alt dette.
For å gjøre båten regattaklar og skaffe seg informasjon om hva som kreves, må man kjempe seg igjennom en mengde mer eller mindre informative nettsider. En rekke instanser må oppsøkes – og atskillige kroner må brukes, alt etter hva slags sikkerhetskategori regattaen går i. Det er en lang og brokete kanossagang det ikke fins noen oppskrift på.
I rettferdigheten og sikkerhetens navn er det blitt for komplisert å delta i regattaer. Jeg tror dette – mer enn startlisens, kostnadene til sikkerhetskurs og at båten skal trackes for et publikum – er den generelle årsaken til at mange rett og slett ikke orker å ta fatt på dette.
Selvfølgelig ønsker alle at regattaer skal utkjempes på rettferdig grunnlag, men ikke alle regattaer er like alvorlige.
Må man måle seil og båt for å delta i en klubbregatta eller en annen, lokal seilas? Hvorfor ikke gi oss LYS-tabellen tilbake slik at en båttype har et LYS-tall, så får man heller kreve LYS-bevis om det er store, rankingtellende regattaer.
Sikkerhet er utvilsomt bra, men har man nå gått for langt når det gjelder formalia? Stemmer kart og terreng?
SEILmagasinet er ikke helt uhildet når det dreier seg om regattadeltagelse. Vi har sammen med NSF utviklet en landsomfattende terminliste. Om alle landets seilforeninger benyttet den, har seilerne i det minste ett sted å gå for å finne hvilke regattaer som arrangeres.
Regattaer trenger deltagere. Vi som skriver om seiling prøver hver dag å skape entusiasme, gi informasjon og inspirere til deltagelse. Nå føler vi at byråkratiet er blitt et hinder. Det vil vi belyse i utgavene fremover.