Nytt kappseilingsreglement fra 2017

Loano, 23 05 2012Presentazione Squadra Nazionale FIV Londra 2012Presidente FIV - Carlo Croce©Photo:FIV/Carlo Borlenghi
Loano, 23 05 2012Presentazione Squadra Nazionale FIV Londra 2012Presidente FIV - Carlo Croce©Photo:FIV/Carlo Borlenghi

Seilerpresident vil se store regelendringer

Vi følge reglene for brettseilas

Publisert Sist oppdatert

Når World Sailing (ISAF) holder sitt halvårsmøte i Lausanne 5-8 mai i år vil det trolig bli vedtatt store endringer i kappseilingsreglementet. Erfaringene fra brettseilas der det lenge har vært lov å pumpe rundt hele banen, i tillegg til at også merkeberøring er tillatt, har vært entydig positive og fra 1.1.2017 vil tilsvarende regler gjelde for alle klasser. Dette er en del av World Sailings ønske om å forenkle regelverket for å gjøre sporten mer tilgjengelig for alle.

Presidenten Carlo Croce, ITA som kom som et frisk pust utenfra da han ble valgt inn for tre år siden har fra første stund hatt som mål å modernisere og forenkle seilsporten, samt å utvikle en bærekraftig verdenscup med global deltakelse. 

Forskjellige regler for ulike klasser

Idag gjelder ulike regler for de forskjellige klassene. Brettseilerne kan som nevn t pumpe og berøre merker, mens Finnjollene også kan pumpes på unnavindsleggene. Nylig var pumping på AC72 båtene under de siste America's Cup seilasene i San Fransisco også et hett tema. Nå vil det internasjonale seilforebundet ha like regler for alle og delegatene på halvårsmøtet i mai forventes å vedta nye regler fra 1.1 2017 som vil tillate pumping og merkeberøring for alle.

Skeptisk NSF president

Presidenten i Norges Seilforbund, Tor Møinichen legger ikke skjul på at han er lite begeistret for det nye forslaget. - Jeg er Drakeseiler og godt oppe i årene, sier Møinichen som tror det vil bli vanskelig å skaffe mannskap til større kjølbåter dersom man skal pumpe dem rundt hele regattabanen. - For oss eldre seilere som foretrekker å sitte stille i cockpit, blir dette en umulig fysisk påkjenning, sier han. - Jeg håper delegatene i Lausanne tar til vettet og erkjenner at et nytt regelverk slik det er foreslått kun egner seg for lette joller der kravene til sterk fysikk allerede er tilstede.