Tamper å trekke i - Del 3

TVIST: Tvisten i seilene, det vil si den kurven seilets akterlik har, er viktig for båte fart og balanse i båten. Ved siden av skjøtet er barber-halet, bomvangen og løyganghalingen viktige hjelpemidler til å gi deg kontroll over seilenes tvist.
TVIST: Tvisten i seilene, det vil si den kurven seilets akterlik har, er viktig for båte fart og balanse i båten. Ved siden av skjøtet er barber-halet, bomvangen og løyganghalingen viktige hjelpemidler til å gi deg kontroll over seilenes tvist.
BOMVANG: Bomvangen, eller kicken som den også kalles, har en viktig rolle om bord. Hovedoppgaven er å kontrollere tvisten i storseilet, spesielt på unnavindsseilas og når det slippes litt i skjøtet.
BOMVANG: Bomvangen, eller kicken som den også kalles, har en viktig rolle om bord. Hovedoppgaven er å kontrollere tvisten i storseilet, spesielt på unnavindsseilas og når det slippes litt i skjøtet.
BARBER-HAL: Ringen som fokkeskjøtet går igjennom, kan hales både inn og ut ved hjelp av liner som kalles barber-hal. Barber-halet kan opptre i mange ulike kombinasjoner.
BARBER-HAL: Ringen som fokkeskjøtet går igjennom, kan hales både inn og ut ved hjelp av liner som kalles barber-hal. Barber-halet kan opptre i mange ulike kombinasjoner.
LØYGANG-HALING: Med løyganghalingen kan du slippe ut på seilet uten at bommen løfter og endrer tvisten.
LØYGANG-HALING: Med løyganghalingen kan du slippe ut på seilet uten at bommen løfter og endrer tvisten.
BOMLØFTER: Bomvangen kan bestå av en haling og en luftfylt «kickstang» som også kan løfte bommen.
BOMLØFTER: Bomvangen kan bestå av en haling og en luftfylt «kickstang» som også kan løfte bommen.
HJELPEMIDDEL: Regatta­seilere bruker løygang-halingen svært aktiv for å få optimal trim på på storseilet.
HJELPEMIDDEL: Regatta­seilere bruker løygang-halingen svært aktiv for å få optimal trim på på storseilet.

Tvistens kontrollører

Barber-halet, bomvangen og løygang-halingen er viktige hjelpemidler til å gi deg den rette trimmen. Ikke minst når du slipper litt ut på skjøtene.

Publisert Sist oppdatert

En gang var det så enkelt at man heiste seilet med fallet – og strammet det inn med skjøtet. Punktum. En påminnelse om at det en gang virkelig var slik, får man når man ser en av de første OK-jollene som står utstilt i Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. I den er det kun to tamper, ett fall og ett skjøt til storseilet.

Så enkelt er det ikke lenger. Eller sagt på en annen måte: Trimming av seil byr nå på en uendelighet av nyanser og mange muligheter som har gjort det både mer spennende og utfordrende å seile enn om du bare hadde fall og skjøt å forholde deg til. Ved hjelp av ulike trimliner kan du forme seilene nesten akkurat slik du ønsker, noe som gjør at båten kan seiles raskt og balansert. Og når ordet «nesten» brukes, er det fordi det ligger en begrensning i hvordan seilene er sydd og etter hvert er blitt slitt. Du kan ikke forvandle gråstein helt og fullt til gull.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER