Seilernes verden

Skulle vært lærer

Publisert Sist oppdatert

«Hadde ikke pappa vært Konge, hadde han vært lærer». Det sier prinsesse Märtha Louise i den nye, autoriserte biografien om kong Harald som seiler.

At hun har et poeng, er hevet over tvil. For ved siden av å satse på sin egen seilkarriere, går det å ville videreføre kunnskap til andre, og særlig unge, seilere som en råd tråd igjennom hele seilerhistorien hans. Hans foreløpig siste gjerning var å forære 52-foteren FRAM V til Norges Seilforbunds NORsteam-prosjekt, hvor han selv – i egen majestet – stilte om bord i åtte weekender for å lære seilerungdommene den store båten å kjenne.

Boken beretter også om en seiler som midt i sin egen seilkarriere der OL-gull var målet – og et realistisk sådant – var dypt involvert i etableringen av Norges Seilforbund. Han tok selv på seg ledervervet i forbundets første år, fra 1970 til 71, samtidig som han var svært engasjert i å utdanne trenere landet rundt.

Etter å ha vunnet Kielerwoche i 1972 suverent, var daværende kronprins Harald storfavoritt til å vinne gull i OL på samme bane noen uker etterpå. Nå gikk det ikke slik, men det spesielle var at samtidig med at han satset på sin egen toppidrettskarriere, var han Norges ledende organisator og læremester. Vis meg hans like blant dagens fremste utøvere!

Selv satt jeg en gang tidlig på 1970-tallet på første benk i auditoriet på det som den gangen het Sjøfartsmuseet. Jeg har et bilde av det. Ved siden av meg hadde jeg en rekke seilere som senere er blitt toneangivende i Norge. Jeg var med i noe som het «Seilerringen», og ved tavlen med kritt i hånden stod kronprins Harald.

Han gjennomgikk det vi kalte «papirseiling». Vi seilte på olympisk bane på tavlen, og på vei til bidevindsmerket dukket det opp byger, fronter og klarvær, vindskiftene var vedvarende eller oscillerende, og rundt oss hadde vi fullt av konkurrenter. Vi skulle finne riktig og raskeste vei, og sammen med kronprinsen fant vi svar på oppgavene. Kunnskapen har sittet i ryggmargen siden.

Slik opptrådte kong Harald rundt om i landet og lærte opp unge seilere. I dag diskuterer vi hvordan vi skal klare å holde på unge seilere. Kanskje kong Harald har ett og annet å lære oss?

Vi ser frem til et nytt, utfordrende år. Måtte det bli godt og lærerikt!