Transatlantis rekordseilas

Slo den gamle rekorden med mer enn ett døgn.

«Team Comanche» satte ny rekord for enskrogsbåter

Publisert   Sist oppdatert

Jim og Kristy Clarks mannskap satte ny rekord for monohull på den klassiske transatlantiske distansen fra New York til Lizard Point ved innløpet til den engelske kanal med 5 dager, 14 timer, 21 minutter og 25 sekunder. De slo dermed «Mari Cha IVs» rekord fra 2003 med et helt døgn, , 3 timer, 13 minutter og 14 sekunder på den 2280 nm lange distansen. «Comanche» på 100 fot er tegnet av Verdier Design/VPLP for å sette rekorder og ta line honours i kappseilaser og passerte mållinjen kl 12:19:41 torsdag etter å ha krysset havet med en snitthastighet på 21.44 knop.

Laget besto av

Casey Smith (AUS), Boat Captain

Stan Honey (USA), Navigator

Tony Mutter (NZL), Trimmer

Dirk de Ridder (NED), Main Trim

Chris Maxted (AUS), Boat Crew

Jon von Schwarz (USA), Grinder

Juggy Clougher (AUS), Bow

Julien Cressant (FRA), Pit

Nick Dana (USA), Bow

Pablo Arrarte (ESP), Runners

Pepe Ribes (ESP), Bow

Peter van Niekerk (NED), Trimmer

Phil Harmer (AUS), Grinder

Richard Clarke (CAN), Runners

Robert Greenhalgh (GBR), Main Trim

Shannon Falcone (ATG), Grinder

Yann Riou (FRA), Media

«Comanche’s» eier Jim Clark sa ved innkomsten: - «Comanche» er bygget for å sette rekorder og mannskapet har igjen vist hva denne båten er god for. Jeg er så stolt over hele laget og alle som har vært involvert i dette programmet fra top til tå for å få det beste ut av «Comanche». Perfekt harmoni, og Kristy og jeg er vilt begeistret.

«Comanches» faste skipper Ken Read var forpliktet til å kommentere Louis Vuitton America’s Cup World Series i England og i hans fravær var mannskapet ledet av Casey Smith, Tony Mutter, Richard Clarke og navigatøren Stan Honey. Casey Smith uttalte: - Hvilken båt! Vi har fra før 24 timers rekorden, Sydney Hobart, og nå transatlantisk rekord.

Siden «Comanche» ’ble sjøsatt i oktober 2013 har båten tatt line honors i alle seilaser hun har deltatt i, bortsett fra en, og hun holder fire rekorder.

Rekorden må nå ratifiseres av WSSC (World Speed Sailing Council), men dette er kun en formalitet.