stagkroket genoa eller rulleforstag

hei,
jeg er i ferd med å bestille en ny genoa til min 27 fot store seilbåt, med mastheadrigg. Den har jeg akkurat kjøpt, og har planer om å seile lengre kyststrekk med, og gjerne over havstrekk, avstander som til skotland og frankrike.
på båten sitter et plastimo 608s rullesystem, dimensjonert for genoaer opp til 25 m2. Jeg vurderer å ta av rullesystemet å bestille en stagkroket genoa av flere grunner; med rullesystemet som sitter på båten reduseres seilarealet fra 27.5 til 23 m2, og det tror jeg reduserer seilegenskapene til båten betydelig. jeg vet man kan reve med en rullegenoa, men har erfaring med at båten blir svært dårlig på kryss mot sterk vind. Ulempen er dog at jeg nok kommer til å seile mye alene, men det blir mest ved helgeseiling, hvor jeg kan lettere kan bedømme hvilket seil jeg skal bruke til en kortere overfart. alle fall er trukket til cockpit.
Alle jeg snakker med mener det er galskap å ta av et rullesystem når jeg først har et, men jeg mener allikevel to stagkrokede forseil i forskjellig størrelse kan være vel så godt. Det kan også legges til at jeg ikke ser det som en ulemepe å skulle arbeide litt med seilføringen når jeg først er ute å seiler. Hva tror du, stagkroket eller revbar genoa med buskompensator?

setter stor pris på svar.

Publisert Sist oppdatert

Du har helt rett. Krysse med en delvi innrullet genoa er håpløst. Har du et stikk i skjøte derrimot, så går det langt bedre. Seascape 27 er en moderne båt, hvor produsenten har valgt å sette genoan på krok. Men denne båten har et kytterstag for fokk. De har valgt stagkroger for å få ned vekten i riggen under tøff kryss.

Personlig ville jeg valgt å beholde rulleforstaget, og heller bestilt en mindre og flatere fokk for kryss i tøft vær. Det er ikke så enkelt å skifte et forseil i spor som med stagkroker, men skifter du i god tid før uværet, så er det en løsning jeg ville valgt.

Axel Nissen-Lie