Stålpropell vs aluprop Johnson efi 4-takt
Hei!Jeg har en Ryds 510 MC med Johnson efi 4-takt 60hk utenbordsmotor 2002mod.Båten har en tendens til overplaning ved høy hastighet, har blitt fortalt at en stålpropell vil hjelpe til å gi bedre baugløft enn alupropellen som motoren er levert med.Er dette riktig???Og hvilken stålpropell skal jeg evt satse på?Har fått tilbud om en "Titan" stålpropell, er denne ok??Hvilken stigning etc er riktig for denne motoren????Utrolig takknemlig for svar!!!!mvh Odd H Sørgård
Hei Odd Det er litt vanskelig å svare på ditt spørsmål uten og vite litt mer. Skulle gjerne visst vekt på båten og om du oppnår topp turtal på motoren. Det er ofte vanskelig å finne en propell som passer. Vektfordeling i båten (dvs balansen i båten) og motorens høydeplassering har mye å si. Ofte er en stålpropell tyngre å dra en en aluminiumspropell, men gir en høyere toppfart. Det er heller ikke riktig at den gir mer baugløft hvis propellene har samme utforming. Du trenger en propell som har bladene mer vrid bakover (rake). Med mer rake på propellen får du mer baugløft på båten. Hvis du oppnår topp turtall kunne du også hatt mere cuping på propellen. (dvs at bladene er vrid i bakkant på propellbladet.) Dette vil kaste vannet mer rett bakover og gi mer fart på båten. Jeg kan dessverre ikke svare på om en titanpropell virker på din båt uten å vite forskjell på de to propellene. Hvis du ønsker kan du ta kontakt med Båtliv for å få mitt telefon nummer så kan jeg kanskje hjelpe deg mer på vei. Mvh Christian Zaborowski