Lindesnes-Nordkapp

Stormer nordover
Stormer nordover

Stormer nordover

Seilerne på vei mot Nordkapp bokstavelig talt stormer nordover.

Publisert Sist oppdatert

Rekordseilasen mot nord fortsetter og for øyeblikket ligger ALLEBELLEBATA på sydspissen av Frøya og er på vei inn i øyriket utenfor.

– Klarer vi Rørvik i kveld, har vi brukt tre døgn på den halve distansen, sier Emil Engebrigtsen til SEILmagasinet.

REKORDER. Det betyr samtidig at de ligger foran målet om å tilbakelegge distansen Lindesnes-Nordkapp på syv døgn.

Han forteller at de i går kveld surfet forbi Stadt og inn under brua til Runde.

– Digg å komme inn på flatt vann og roe litt ned! Det regnet stritt da vi passerte Ålesund klokka 02, men det er gøy å ha seilt på 17 timer og 14 minutter fra Bergen. Om det er raskt, vet vi ikke helt, men det er i alle fall en god delrekord, skriver han.

De passerte Stadt kl 21.19 i går kveld, hvilket betød at de hadde seilt distansen Lindesnes-Stadt på 46 timer og 41 minutter. De har også flyttet maks-fart-rekorden fra 18,7 til 19,5 knop.

MER VIND. Til nå har de seilt mye utenskjærs, men videre nordover til Helgeland vil det bli mer innenskjærsseilas. Deretter er planen å seile gjennom Lofoten, rundt Senja og under Tromsø-broen.

– Og da er det jo ikke så langt igjen…, mener Emil Engebrigtsen.

Følg seilasen på Marine Traffic

De har tidvis hatt mye vind, opp mot 14–16 m/sek, men nord for dem har det blåst enda mer – noe de er glade for at de har sluppet å få føling med. Men det er mer vind i vente på vei nordover, skal vi tro yr.no – og da er det snakk om kuling fra vestsørvest.

– Siste gribfil ved daggry viste at den sterke kulingen over Folla ikke skulle komme før natt til torsdag, så beslutningen ble da å gå raskeste vei til Rørvik på utsiden av Smøla, Hitra og Frøya. Med 10 knop i snitt og 150 nautiske opp til skjerming fra Sør-Gjeslingan, skal vi klare å komme oss inn med god margin. Og nå har vi attpåtil funnet en veldig fin passasje nord om Frøya, som er perfekt i retning mot Rørvik, rapporterer Engebrigtsen.

BREMSER. De har erfart at vanngeneratoren stjeler mer fart enn de hadde regnet med. Batteriene lades, men det går sent, synes Emil Engebrigtsen, men trøster seg med at de ikke bruker diesel, noe som også er et mål ved turen; en mest mulig miljøvennlig seilas.