Supermoderne langturseiler
Supermoderne langturseiler
Båten er et stor teknisk rom.
Skroget er godt isolert under dekk, men ikke i seilrommet forut.
Bommen er festet lavt i forkant. Det har mange fordeler.
Eierlugaren forut.
Kartbor og kontor i ett.
Salongen er opphevet. Motoren er plassert under salongdørken.
Salongen sett fra byssa.
Mannslapet sitter godt beskyttet bak vindskjerm, sprayhood og targabøyle.
Liner er trukket bak og inn i cockpiten.
Lufting til motoren via targabøylen. Langs fotlisten går en skinne hvor livlinjen festes.
Agressivt uttrykk med fast baugspryd.
Alts styres med knapper via hydraulikk. Hastigheten på vinsjene styres etter hvor hard knappen trykkes.
Dimensjonene er store, men båten har kun to lugarer.
Innredningen er som Najad, bygget av tidligere Najad-snekkere.
Bo Gummesson har seilt på langtur i Bavaria 37. I seks år har han tenkt ut hvordan den ideelle langturbåten bør være.
Adventure Yacht 55 har moderne linjer med knekkspant skrog for økt stabilitet. Resten av skroget har dobbeltkrumme flater. Akter er det en stor badebrygge, og jollegarasje.

Supermoderne langturseiler

Tenk deg en Class 40 på  55 fot med aluminiumsskrog og Najad-innredning. Da får du Adventure Yacht 55.

Publisert Sist oppdatert

Svenske Bo Gummesson har i seks år grublet på hvordan den perfekte langturseiler bør være. Resultatet blir ikke helt ferdig før i april 2015, men båten ble allikevel vist frem under Ôppna Varv.

Båten har klare likhetstrekk med franske shorthandbåter med et skrog med stor stabilitet, og dobble ror. Båten har også en opptrekk bar kjøl med en varierende dybde fra 1,40 til 3,05 m. Båten har i tillegg vannballast tanker.

Tysk-svensk

Skaroget i aluminium er produsert i Tyskland. Bo Gummesson har også fått hjelp av tyske Berkemeyer Yacht Design til utvikling av konseptet. De har god erfaring med tilsvarende båter i aluminium, bla German 39 som vi skrev om i 2008.

Alt det tekniske om bord er også installert i Tyskland, før båten ble transportert til Orust i Sverige for innredning og ferdiggjøring. Det står Orust Yacht Service for, med mange av de samme arbeiderne som jobbet for Najad.

Adventure Yacht 55 veier 17 tonn, hele 10 tonn mindre enn Najad 570.

Najad pris

– Aluminium er 10-15 prosent dyrere å bygge enn glassfiber, men ikke i mindre serier. Vi slipper kostbar utvikling av produksjonsutstyr. Aluminium gjør det mye enklere å gjøre store forandringer, forteller Bo Gummesson. Aluminium gjør også båtene mer robuste, og gir lavere vekt enn typisk glassfiberbåter.

– Adventure Yacht 55 er bygget røff på utsiden som en bruksbåt, men elegant og komfortabel under dekk, forteller Gummesson. Båten har to ror, men mannen bak båten har ikke tro på at dette har noen svakhet.

– Rorene er solid bygget, og med kjølen oppe, kan båten stå på land på rorene og kjølen. Om det ene roret skulle ryke, så kan dette kobles fra, og båten seile videre med det andre roret.

Adventure Yacht 55 vil ligge i pris sammenlignet med Najad. Båten vil havne på en pris mellom 15 og 20 millioner kroner.

Kun to lugarer

Båten er laget for å bli seilt av to, med en ekstra lugar for gjester, men innredningen kan kunden selv velge. Navigasjonsbordet har fått stor plass, og det har også det fremre badet.

Båten har godt med stueplass, og en skikkelig jollegarasje i hekken, som tar mye av volumet. Også forut er det en stor seilbinge.

Avansert teknikk

Bo Gummesson har erfaring fra industrien, og har brukt mye av sin kunnskap på båten.

– Det finnes mange tekniske løsninger i båter som er både dyre og dårlige. I Adventure Yacht 55 har jeg valgt mange industrielle løsninger som er billigere og bedre enn hva som finnes i de fleste andre båtene på markedet.

Adventure Yacht 55 har et avansert hydraulisk opplegg hvor bla. vinsjenes hastighet kan reguleres avhenging av hvor hardt brukeren trykker på knappen. Det brukes trykkluft for å heise TVen opp i salongen.

Godt dimensjonert Adventure Yacht 55 har et moderne skrog med en bred hekk. Masten er høy, og storseilet får en firkanttopp, som moderne regattabåter. Bommen er også festet lavt i forkant, som en Open 60. Båten har to forstag på rull, samt baugsprud for sløre seil. Det gjør det mulig å bytte forseil, uten å forlate cockpiten. Båten får doble alterstag, samt skjekkstag for å stramme kutterstaget. Det gjør det mulig å trimme ut kreftene av storseilet. Vantene er av rod. Dekksutstyret er skikkelig dimensjonert. Båten er tilpasset shorthandseiling, og trimliner er ført i kanaler bak til rormannen.

Data

Skroglengde:    16,75 m

Vannlinjelengde:    15,90 m

Bredde:    4,80 m

Dybde:    1,40/3,05 m

Vekt:    17,50 ton

Ballast:    6,20 ton

Storseil:    88 m2

Genua:    70 m2

Kutterfokk:    30 m2

Code Zero:    130 m2

Gennaker:    200 m2

Mast/bom:    Seldén

Rigg:    Rod

Furler:    Seldén, hydrauliska

Vinsjer:    Andersén, hydrauliska

Dekksutstyr:    Ronstan

Styring:    Jefa

Motor:    Yanmar, 110 hk

Baugpropell:    Maxpower, hydraulisk

Drivstoff:    2 x 600 liter

Vann:    2 x 1100 liter, BB + SB Trim

Design:    Bo Gummeson/ AY, Martin Menzer/BYD