SEILTEKNOLOGI KAN VÆRE LØSNINGEN:

Superyachtene viser vei

Seil er en opplagt løsning for å redusere jordas klimautslipp. Superyachter kan sitte på teknologien.

Publisert

I seilskutetiden var det et race om å få levert varene først. På 1860-tallet var det kappseilas fra Kina til London med stadig raskere klippere. «Cutty Sark» hadde døgnetapper på over 300 nautiske mil på gode dager, men ruten gikk gjennom to stillebelter. Skipene klarte å levere varene på under 100 døgn, men i 1869 var det slutt. Da åpnet Suez-kanalen. Kanalen kuttet distansen med 3300 nautiske mil, og dampskipene klarte å frakte gods fra Kina på bare 61 døgn.

Motstanden mot å konvertere fra seil til motor var stor i miljøet. Etter hvert syntes norske sjøfolk det var greit med motor over lange strekk, men foretrakk å sette seil inn i havn. Mannskapet visste hvordan seilene skulle utnyttes for å manøvrere effektivt. Å bakke fokka er et effektiv alternativ til baugpropell.

Giovanni Soldini seilte i fjor fra Hong Kong til London på 36 døgn, raskere enn handelsskipene med snarvei via Suez-kanalen. Soldini brukte en trimaran på 70 fot, og seilte den lange omveien rundt Afrika.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her