Ny J-båt

toreholmsjclassfrn1937.
toreholmsjclassfrn1937.

Svenske konstruktører bak nybygg i J-klassen

Datamodeller tyder på at J-båten som bygges etter Tore Holms tegninger fra 1938 blir raskest av dem alle

Publisert Sist oppdatert

J-båten «Svea» som skal sjøsettes i Holland neste juni for å være klar til America's Cup regattaen på Bermuda kan bli den raskeste J-båten som hittil er bygget i denne klassen. Båten som nå ligger hos Vitters skipsverft i Holland for fullførelse er tegnet av Tore Holm med assistanse fra Gustav Plym, en annen legendarisk konstruktør/båtbygger fra tiden før 2. verdenskrig.

Tegningene funnet ved en tilfeldighet

Tegningene til denne båten som aldri ble bygget var det John Lammerts van Bueren som kom over da han lette etter tegningenen til en annen Tore Hom båt, åttemeteren «Cagg» i 1999. En bunke tegninger merket «KSSS J-båt» inneholdt komplette tegninger av J-båten som eksperter nå etter å ha datatestet dem mener vil vise at den svenske båten blir den raskeste av alle J-båtene.

Hemmelig eier

Hvem som eier den nye J-båten er en vel bevart hemmelighet, men Paul Kelly er tiltenkt rollen som skipper på båten. «Sveas» skrog er produsert på Bloemsma Jachtbouw, mens det altså er  Vitters, det samme verft som ferdigstilte Kjell Inge Røkkes 60 meter seilbåt, som skal foreta det avsluttende arbeidet med båten.

Utsøkt vakre linjer

Van Bueren karakteriserer desiget som utsøkt vakkert. Hun er med sine 26.52 m LOA den lengste av samtlige J-båter og får et deplasement på 163 tonn som er det største en båt kan ha uten å få tidsstraff. 

Ti båter bygget

I årene 1930-1937 bygdes ti J-båter til seilasene om America's Cup, men deretter ble båtene for dyre og etter krigen var det ikke lengre noen som ville utfordre om America's Cup i disse båtene. Dermed ble J-båtene i 1958 ersattet av 12 metere for Amerioca's Cup.

Og nå blir det ni

Av de opprinnelige ti finnes bare «Shamrock V», «Endeavour» og «Velsheda» igjen. Senere har replicaene «Hanuman», «Lionheart», «Rainbow», «Ranger» og nå senest «Topaz» kommet til. «Svea»  blir dermed den niende båten i klassen som til tross for en skjelvende verdensøkonomi ser ut til å blomstre slik den gjorde i de glade tredveårene.