Sydney Hobart Race

Heftig duell i julen

Andre juledag starter Sydney Hobart Race. Det blir et dragrace mellom «Comanche» og ombygde «Wild Oates XI».

Publisert Sist oppdatert
OMBYGD: To bilder fra samme vinkel. Øverst fra desember 2014, og nederst desember 2015 etter ombygningen.
OMBYGD: To bilder fra samme vinkel. Øverst fra desember 2014, og nederst desember 2015 etter ombygningen.

Extreme makeover

Eieren Bob Oatley og skipperen Mark Richards gikk løs på «Wild Oats XI» etter sommersesongen. Les saken her

 

Bedre allround egenskaper

«Wild Oates XI» taklet de skiftende forholdene bedre enn «Comanche» i fjor, men den smale båten har hatt en utfordring på slør i mye vind. Forskipet har vært for skarpt, med for liten bæring. Mer volum forut skal hjelpe.

Båten er nettopp kommet på vannet, men de første tester viser at den 14 meter lange nye baugen.

Båten løfter baugen, og går som den aldri har gjort før, rapporterer skipper Mark Richards på Facebook. Båten deltok på onsdag i Solas Big Boat Race ut fra Sydney, og vant. 

 

Eieren Bob Oatley og skipperen Mark Richards går løs på 100-foteren på brutal måte.
Eieren Bob Oatley og skipperen Mark Richards går løs på 100-foteren på brutal måte.

Seks forbedringer

Det ble vurdert å bygge en ny båt, men en slik ville bli relativt lik dagens båt. Det var derfor ikke noe poeng å kaste bort mye tid og penger på båtbygging.

Mast, kjøl og ror står på samme sted. Med mer lengde foran masten, og mindre i hekken, blir dette relativt sett flyttet to meter akterover.  Båten er blitt forandret på seks punkter.

• Mer bæring i forskipet gjør det mulig å ha mer duk oppe, og vil redusere tendenser til å dykke nesen.

• Båten får et større triangel på forseilet, som vil gi bedre fart på kryss i lite vind.  Forseilet blir 23 prosent større.

• Båten har fått ett lengre og kraftigere baugspryd. Den største spinnakeren er nå på 956 kvm, opp 120 kvm.

• DSS foilene er blitt modifisert som gir mer løft, og mindre motstand. Det øker farten på slør. Båten har også fått nye stikkjøler.

• Skroget har blitt 500 kilo lettere etter ombyggingen. Enda viktigere er en reduksjon på 300 på seilene. 

ULIKE: «Wild Oats XI» er en smal båt, mens nye «Comanche» er ekstremt bred. «Wild Oats XI» har fordel i lett vind, men skal nå klare seg bedre på slør i mye vind også.
ULIKE: «Wild Oats XI» er en smal båt, mens nye «Comanche» er ekstremt bred. «Wild Oats XI» har fordel i lett vind, men skal nå klare seg bedre på slør i mye vind også.

 

 Ny 24 timers record for «Comanche»
Ny 24 timers record for «Comanche»
TØFT: «Comanche» er også bygget for å vinne Sydney Hobart Race. De lykkes ikke i fjor. I år møter de en enda sterkere motstander. Med færre folk om bord håper amerikanerne på mer fart.
TØFT: «Comanche» er også bygget for å vinne Sydney Hobart Race. De lykkes ikke i fjor. I år møter de en enda sterkere motstander. Med færre folk om bord håper amerikanerne på mer fart.