Teknisk råd om Volvo Penta
Hei, jeg har en Volvo Penta D2-40, 2006 mod i min seilbåt. Jeg har to teknsike spørsmål vedr. denne:1. KjølingJeg mistenker at det er noe galt med kjølingen. Det kommer tydelig hvit røyk ut med eksosen. Det kommer samtidig godt med kjølevann, men når motoren går på 2000 omdr., så er det for varmt til å holde hånden under. Ved tomgang, så er temperaturen på vannet lunkent.Det er kjøleveske på motoren, olje er ok, og sjøvannsfilteret er rent.Kan du kan hjelpe meg med råd for å løse problemet, evt. bekrefte at dette er normalt?2. turtellerViseren for omdreininger har til tider falt ut. Den står da på maks omdr. og dirrer. Når motoren stoppes, og startes igjen, så er den normal. Men så kan viseren hoppe til maks på skalaen igjen, og stå der og vibrere.Hva kan problemet være?Hilsen Martin
1) Kjøling Det høres ut som at din motor er normal siden du ikke mister kjølevann på din motor. Det at temperaturen blir varmere når du øker turtallet er normalt fordi forbreningstemperaturen øker progresivt med turtallet. 2) Turteller Du har nok et problem med selve turtelleren. Det kan også være så enkelt som en dårlig ledningskontakt. Gå gjennom alle ledningskontaktene å sjekk disse for å være sikker på at det ikke er ledningsfeil. Finner du ikke noe der ligger nok problemet på turtelleren, og du bør bytte den. Mvh Christian Zaborowski