Årets Båt 2013 - RM 1260

RM 1260: Vi prøveseilte RM 1260 i mye vind på svenskekysten.
FRISKT: RM 1260 klarte seg bra med revete seil i den friske vinden, men vi savnet et seil på kutterstaget.
BRED: Om du står på brygga og ser RM 1260 på denne måten, forsterkes inntrykket av båtens bredde. Her ser du også tydelig resultatet av kryssfinéren.
RATT: Styreposisjonen er plassert helt i hekkens hjørne. Det gir god sikt frem, forbi sprayhooden.
LEILIGHET: Under dekk fremstår RM 1260 som en moderne, designpreget båt. Det er store glassflater og mange hvite flater.
BYSSE: Byssa har masse plass og U-formen gjør at den er velfungerende når du er i sjøen. Når du ligger i havn og lager mat, har du fullt utsyn ut av båten.
TRADISJONELT: Kartbordløsningen er tradisjonell, men ikke mindre funksjonell av den grunn. Du må gjennom toalettet for å komme til styrbord akterlugar.
BAUGEN: I baugen finner du båtens største lugar. Den er lys og trivelig med en køye som har runde former. Flott i havn, men kanskje ikke så god som sjøkøye.

Balansert og trendy treverk

RM 1260 er ikke som alle andre båter. Og da snakker vi ikke om kryssfinéren.

Publisert Sist oppdatert

Det var lett vind under Årets Båt testingenen i Italia, og båtens overraskende gode lettvindsegenskaper var et viktig poeng for at båten vant sin kategori. Men vi har også seilt båten i skikkelig hard vind. Når det blåser 20–22 m/sek, er det nok vind til alle. I så mye vind er forholdene slik at nybegynneren ofte vil begynne å slite litt. Det krever erfaring og kunnskap for å kunne bruke verktøyene riktig om du ikke skal ødelegge noe, sørge for at det er behagelig å være om bord og ikke minst unngå å skremme mannskapet ditt på land en gang for alle. For å få til dette, spesielt med et short-handed-mannskap, krever det at forholdene er lagt til rette om bord, og det mener vi at vi opplevde i RM 1260.

Vi gikk om bord i den nye RM 1260 i svenske Ellös i forbindelse med Öppna Varv-messen på Orust i august 2012. Det piper godt i riggene i det vi forlater havnen. To rev og en flik rullet ut på genuaen er planen. Vår første aha-opplevelse i båten er at dette ikke funker spesielt bra med kun storseilet oppe. Kjølen greier ikke å opparbeide det løftet vi trenger og vi seiler sidelengs... Men slik er det med moderne båter. De trenger litt fart før løftet i kjølen kommer, fordi kjølbladene er tynne og lange. Og i RM 1260 trenger man forseilet for å få den kraften.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER