LETT: Testen ble gjennomført ut fra Orust i august under lette, men også friske forhold.
SLOVENSK: Elan 400S er mest ekstrem og mest moderne av de tre.
KROATISK: Salona 38 gjør det godt på regattabanen, men båten vi seilte led av tungt turutstyr.
ITALIENSK: Solaris 37 er den mest cruisingorienterte båten, men den seiler overraskende raskt.
KRYSS: Solaris 37 har fabelaktige kryssegenskaper. Ekstrautstyr som støpte seil og karbonfibermast øker komforten og farten.
PLAN: Elan 400S seiler lett raskere enn båtens teoretiske skrogfart.
STØTTE: Sitte eller stå. Både Elan 400S og Salona 38 har støtte for føttene som kan vippes opp.
TO RATT: Salona 38 har rattet langt ut mot rekka, noe som gjør det ubehagelig å sitte og styre.
FORSKJELLER: Salona 38 blir inneklemt av Elan 400S og Solaris 37 som har bredere og høyere skrog.
FLUSH: Alle nye båter har nå luker som ligger nedsenket i dekk, men få har en like elegant løsning som Solaris 37.
STØTTE: Benkene til Elan 400S er formet slik at de skal gi fotfeste når man trår på dem når båten krenger.
GENUA: Salona 38 har vantene trukket inn, og kan føre et større forseil enn hva vi hadde på testbåten.
PLOTTER: Plassering av plotter, samt gode steder å hold seg fast i moderne båter. I Elan 400S er dette løst.
KARTBORD: Solaris 37 og Salona 38 har tradisjonelle kartbord. Elan har et bord som vippes opp fra salongen.
RUMPER: Alle båtene har åpen hekk, men både Elan 400S og Salona 38 kan utstyres med en tofte. Solaris 37 har en oppbygging av akterdekket og en nedfellbar badeplattform. Det kan også Elan 400S utstyres med.
KØYE: Salona 38 har ryggstøtte som kan vippes opp som sjøkøyer. Disse er ikke komfortable nok for tur, men gir riktig vektfordeling om mannskapet skal sove under regatta.
SOLID: Solaris 37 har all struktur bygd av glassfiberarmert polyester, slik som innfestningene til riggen.
STIL: Solaris 37 er bygd i kostbare materialer og viser båthåndverk på sitt beste, men så er prisen deretter.

Raske seilbåter i søreuropeisk kamp

Solaris 37, Elan 400S og Salona 38 kommer alle fra Adriaterhavet og er raske turseilere, men båtene er likevel svært forskjellige.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER