Bavarias nye modeller

TO NYE: Bavaria Cruiser 37 og 41 under testseiling i Nederland i august. Markedet har alt respondert posi­ tivt på de nye linjene.
PRODUKSJEF: Daniel Kohl er tidligere toppseiler, og leder nå utviklingen av de nye seilbåtene fra Bavaria.
UTVIKLER: Peter Mayer driver eget firma som bistår Bavaria med produktutvikling og optimalisering.
MISS: Cruiser 55 var ingen suksess.
FORBEDRING: Det nye styresystemet var en positiv overraskelse. Rattpide­ stallene er nå blitt mye nettere.
HYTTA: Fokka skjøtes med en trang vinkel. Det gir bedre høyde, men gjør også båten mer krevende å seile.
ANKER: Båtene har fått ny ankerrulle med trinn. Ankerbrønnen kunne vært større. Furlexen kunne vært senket.
KOSTNADSBEVISST: Dobbelt storseil­ skjøt fungerer og er langt billigere enn en løygang.
BAVARIA CRISER 36: Slik så Farr-konstruksjonen ut med styling fra BMW. Uttrykket har ikke fungert i markedet.
BAVARIA CRUISER 37: Slik ser samme skrog ut i ny drakt. Båten har mistet sitt særpreg, noe markedet liker i følge salgstallene.
BRYGGE: Bavaria har holdt den gamle cruiser-seriens beste salgsargument, mulig­ heten til å åpne opp hekken med en stor lem.
SOLID: En solid ramme går fra baug til hekk på de nye båtene. Innredningen er laminert til rammen. Bedre har det aldri vært på en Bavaria.
ALPIWOOD: Treverket er bygd opp av sammenlimte finérplater som er kappet på tvers. Det gir en rasjonell utnyttelse av treverket og en jevn finish.
LUFT: De nye modellene har bra lufte­ muligheter, men er ikke like gode når det regner. Dekksluker i akterlugarene er dessverre fjernet.
TRE: Stålbøylen i byssa er byttet med slingrekant i tre. Finishen er blitt langt bedre, og det er bedre presisjon i sammenføyningene.
SALONG: Planløsningen er beholdt, men 41 har en bedre finish, og en mer elegant stil. Innerlineren under dekk er ny, og gir mer volum.
TEAK: Cruiser 37 har godt med volum, og har en fornuftig turinnredning. Testbåten var i elegant teak.

Rettet designbom

Peter Mayer og Daniel Kohl jobber med produktutvikling av Bavarias seilbåter. De legger ikke skjul på at BMW-designet var en gedigen miss. Seilas har seilt Bavarias nye modeller og snakket med de to om produktforbedringer og verftets fremtid.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER