Tøff nyhet fra Jeanneau

I desember vises nye Sun Odyssey 349 frem i Paris. En trendy båt til en hyggelig pris.

Publisert

Skille mellom turseiler og performance-seiler blir stadig mer diffus. Sun Odyssey 349 har linjer og detaljer fra siste generasjon regattabåter. Med knekkspant, doble ror og negativt spring gir båten et tøft og aggressivt uttrykk. Linjene er ført i pennen til Marc Lombard.

Under millionen

Nyheten vil starte på ca 850 000 kroner, Det betyr at det er mulig å få en godt utstyrt båt for under en million kroner. Prisen ligger på samme nivå som First 30, men nyheten er større, og kan leveres med tre lugarer. Som First 30, vil Sun Odyssey 349 heller ikke ha akterstag. Båten kan også leveres i Preformance-utgave, og den får et større storseil med firkantet topp. Performance versjonen har også foldepropell og strekkfaste fall.

Sammenlignet med First 30, så blir nyheten fra Jeanneau nesten 1500 kilo tyngre, men 500 av disse ligger i kjølen. Storseilene er like store, mens First 30 har en litt større forseil.

Stor cockpit

Det 9,97 meter lange skroget er 3,44 cm bredt. Bredden går hele veien bak til cockpiten. Her har Jeanneau fått plass til to ratt. Cockpitbord kan leveres som ekstra utstyr. Båten får en hekk som kan åpnes til en badeplattform. Det er ingen løygang for storseilskjøtet. Skjøtepunktet er i en hanefot over nedgangsluken. Det gjør at skjøtepunktet kan flyttes litt bakover på bommen. Skjøter er ført bak til rormannen. Det gjør det enklere å seile med begrenset mannskap.

Stort volum

Knekkspant gjør at skrogsidene blir loddrette, noe som gir økt volum under dekk. Køyene akter blir svært brede for båtens størrelse. Kartbordet er minimalt. Byssa får en kjøleboks på 100 liter, og det er plass til microbølgeovn. Forpiggen får en doppel døråpning, noe som gir innredningen mer volum. I salongen er det også skrogvinduer som gjør det mulig å følge med på liver ute fra salongen. Med to lugarer blir badet større, og får et eget dusjrom.

Sun Odyssey 349 vil få premiere under båtutstillingen i Paris i desember. Den kommer også til Dusseldorf. Båten ser ut til å ble en av de mest spennende nyheten for 2014. En båt som viser at utviklingen ikke stagnerer, og at design og fartsegenskaper blir stadig viktigere.