Tøft i hele Europa

Om det er et land hvor det er mulig å selge båter, så er det i Norge. I resten av Europa er det fremdeles tregt.

Publisert

Store bildet: Arbeidsløsheten er svært høy i Spania, og hvem skal i fremtiden betale for båter og båtplassene som her i havna i Barcelona.

Denne uken var Årets Båt juryen samlet og i den forbindelse ble båtmarkedet diskutert. Det ser ikke lyst ut. Problemet er at unge mennesker ikke har råd til båt. Kjøperne blir bare eldre og eldre. I Italia koster det 100 000 kroner i året å ha en båtplass. Dyrest er det i juli, august og september. Vanni Galgani fra italienske Fare Vela har ikke båt selv, men det har hans far. Tidligere brukte Galgani denne om sommeren, men det har han ikke råd til. Båten blir derfor tatt opp og satt på land når havneprisene er på sitt dyreste.

- Det er noe positivt i Italia, forteller Galgani. Seilbåter er i fremmarsj. Folk som kjøpte motorbåter for å vise seg frem er borte, forteller han.

Boligmarkedet ned i Nederland

Også i Nederland er båtmarkedet helt dødt. Det er det også på bruktmarkedet. Eiendomsprisen faller, og skal man selge huset vil man sitte igjen med gjeld. Det er et stort problem for folk som skiller seg. Tidligere solgte Bavaria 300 båter i Nederland, nå er det under 50.

Kjøper hus i Tyskland

Jochen Rieker fra tyske Yacht håper på at billige bruktbåter kan få yngre folk til å komme seg inn I markedet Han kjøpte selv en brukt J/109 fra Frankrike I vår. Tyskerne er urolige. Folk som tidligere leiet bolig velger nå å kjøpe i stedet. Det har gjort at eiendomsprisene stiger. Med dyrere boliger blir det mindre penger til båt, forteller den tyske redaktøren.

Bruktbåter forsvinner fra England

Matthew Sheahan fra Yachtig World forteller om en spesiell situasjon I England. Det er meget tøft for unge å komme inn på boligmarkedet. Etter studier med studielån tar det nå over ti år mer før man har fått økonomien under kontroll og kan tenke båt. Hullet mellom unge jolleseilere og eldre storbåtseilere blir bare større og større. Valutaen i England gjør det svært kostbart å importere båter for øyeblikket. Bruktbåter blir solgt raskt, men blir kjøpt opp av utlendinger fra land med sterk eurokurs. Man skulle tro at det ville stimulere markedet for nye båter, men slik er det ikke. For første gang så lenge Sheahan kan huske er det nå ledige båtplasser på de mest attraktive stedene i England.

Småbåter i Spania

I Spania må alle båter registreres. Det gjør at båtbransjen har gode tall på omsetningen. Så langt i år er det solgt 4635 båter i landet, men 87 prosent av disse er under 8 meter. Nedgangen er på 8,8 prosent fra i 2010. Fallet startet i 2007. Kun 7 prosent av de solgte båtene i Spania er seilbåter.

Bruktmesse i Frankrike

På den franske vestkysten har båtforhandlerne gått sammen om å lage en egen bruktbåtutstilling. I år var over 1000 båter til salgs. Mange ligger i sjøen, med et er også en del som befinner seg på henger på land. Loick Madeline fra Franske Voile forteller at interessen for bruktbåt stiger, og at denne messen har blitt en stor suksess.

  – Det startet som en messe for forhandlere som ville bli kvitt lageret før vinteren, men har vokst i konsept og størrelse. Messen er i november, og da er mange båter alt på land. Det gjør at det er lett å organisere havnen med plasser til alle bruktbåtene.

Stikkord: Dyre båtplasser i Italia. Folk kjøper bolig i Tyskland. Småbåter i Spania, Unge med stor gjeld.

Beneteau spyr ut nye modeller og klarer å holde trykket oppe, mye takket være et stort forhandlernett, men også fordi verftet klarer å skape noe nytt og unikt som båten Sense 50.