To års garanti?
Jeg kjøpte ny Princess våren 2009 av Norsk Båtsenter i Ålesund. Princess leveres standard med Volvo-motorer.
Allerede ved henting av båten på verftet ble det påpekt oljelekkasje, og det endte med 6 verkstedbesøk hos Volvos representant og med Volvo selv til stede siste gang før lekkasjen ble stanset.
Prosessen varte over en periode på 14 måneder. Ved neste sesongstart og påfølgende service avdekkes at klinkene på reimhjulet til kompressoren på babord motor har sprukket, og reimhjulet faller i kjølsvinet når plastdekslet foran reima fjernes. (avdekkes 26 måneder etter at båten ble kjøpt ny.) Dette er nå reparert.
Så til sakens kjerne:
Volvo påberoper seg kun 2 års garanti på produktet siden dette er en importert motor (dvs sitter i en importert båt). Følgelig må jeg dekke reparasjon selv.
Så da er spørsmålet:
Er det slik at alle motorer som ikke er produsert i Norge kun har 2 års garanti fra produsent, og det er forhandler som gir eventuell ytterligere garanti?
Og når Norsk Båtsenter gikk konkurs, er det selvsagt ingen til å ta opp slikt garantiansvar derfra.
Betyr det at all båteiere i Norge kun kan forvente seg to års garanti på sine Volvo-produkter, siden alle disse er produsert utenfor Norge?
Tore
Takk for din henvendelse.
Hvis du har kjøpt båten som forbruker, gjelder forbrukerkjøpsloven. Lovens § 27 pålegger fem års reklamasjonsfrist for deler av båten som ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre enn to år, noe jeg antar må gjelde i ditt tilfelle.
Når konkursboet mangler midler til å ivareta selgeransvaret, kan det beste alternativ være å rette reklamasjonskravet mot Volvo og / eller Princess der båten er importert fra, med henvisning til lovens § 35. Denne bestemmelse innebærer nemlig at du som forbruker har samme reklamasjonsfrist overfor tidligere salgsledd. Volvos representanter i Norge bør også være behjelpelige i medhold av samme bestemmelse. Det reklamasjonsrettslig relevante her er ikke produksjonslandet, men i hvilket land båten er solgt. Kort fortalt er det forbrukerkjøpsloven som gjelder når båten er solgt i Norge til forbruker.
Hvis du ikke har kjøpt båten som forbruker, kommer kjøpsloven til anvendelse med to års reklamasjonsfrist. Det er i slike tilfelle forlengede garantitider spiller størst rolle, og de skriftlige garantivilkår fra Volvo og / eller Princess bør da innhentes.
Jeg gjør også oppmerksom på at det løper ny reklamasjonstid på ting som blir reparert. Er det for eksempel foretatt en reparasjon av en mangel etter ett år, og mangelen oppstår igjen innen to nye år, er man innenfor lovens toårige reklamasjonsperiode og kan kreve ny reparasjon etter reklamasjonsretten. Dette kan også være aktuelt i ditt tilfelle.
Med vennlig hilsen
Jon Eivind Svagård