J/70 vs Melges 24

Trenger vi flere av samme type?
Trenger vi flere av samme type?

Trenger vi flere av samme type?

Ikke alle seilere er like begeistret for lanseringen av J/70 i Norge

Publisert Sist oppdatert

J/70 har fått en flying start her hjemme etter at den nye klassen er valgt både til seilsportsligaen og KNS har skaffet en profilert sponsor til en egen serie. Det har fått flere seilere fra Melges 24 klassen til å reagere. De mener vi har nok båtklasser.

Nok båtklasser

Jan Frederik Dyvi, aktv i Melges 24 på laget til Herman Horn Johannessen er en av dem som er skeptiske. - Båter er det nok av og KNS bidrar ikke med dette å produsere flere seilere. Jeg kan til nød kjøpe argumentasjonen om at J 70 er det beste verktøyet for Seilsportsligaen, men der bør også KNS` engasjement stoppe, sier Dyvi.

Peder Nergaard som i de siste årene har satset aktivt i Melges 24 der han nå er blant de beste i landet mener at satsningen på J/70 passer for seilsportligaen og eventseiling. Imidlertid synes han mindre om ønsket om å promotere klassen som et nytt og friskt pust i norsk seilsport.  - For meg blir det uklok bruk at ressurser og jeg stiller meg tvilende til om Norge trenger nok en klasse. Seil Norge er så lite at dersom man hadde arrangert alle norgesmesterskapene samme helg ville det kun ha vært Express og en eller to jolleklasser som hadde fylt NM kvoten med mere enn 20 båter, hevder Nergaard.

Båtene bør samles, ikke spres

Kristian Nergaard, en nestor i Melges miljøet og en som med helle deltar i flere klasser, 5.5 meter og Express, kommer med gode råd for at J/70 klassen skal lykkes.

- I forbindelse med seilsportligaen og den Europeiske seilligaen tror jeg valg av båttype er fornuftig, sier han. Jeg vet imidlertrid ikke om J/70 også er tiltenkt Match, og på sikt skal være en båt som kan brukes i Mesternes Mester.

Imidlertid  er mine klare råd som følger: Bygg opp et SAMLET felt med LIKE båter som har havn i Oslo, gjerne fordelt på to seilforeninger, for eksempel Oslo seilforening og KNS. Hver båt bør ha tilhenger slik at man har muligheten til å flytte feltet til steder vi har mere stabil vind etter 1. September som Tønsberg, Åsgårdstrand eller Hankø der man har hotell/bankettmuligheter) Dette gir muligheten for å arrangere Mesternes mesterskap, Match NM og Seilliga med VIND i seilene.

Å spre diverse båter rundt om på alle seilforeninger, det vil si å danne en ny spredt entypeklasse i Norge, fraråder jeg. Vi har for få aktive seilere og for mange entypeklasser som det er, sier Nergaard.

Båtene bør være samlet  og administreres av en sesongansatt med følgende ansvar:

 -Vedlikehold av båter

 -Sørge for at seil blir rullert og båtene holdes i samme stand slik at de er LIKE

-Finansiering/delfinansiering gjennom at firmaer får egne profileringer/farger på de forskjellig båter. Og da må det gjøres en jobb mot pressen, avslutter Kristian Nergaard.

Hva mener leserne fra det øvrige Seil Norge?