Klassisk seilbåt søker jordomseiler

Leif Pedersen hadde en drøm om å reise på jordomseiling med sin Swan 44, men måtte gi etter for kreften i vinter. Nå håper familien at noen andre vil fullføre den avdødes Senja-seilerens livslange drøm med havseileren «Arianne».

Publisert

KLASSIKER: «Arianne» fra Senja.

Da Leif Pedersen (75)  fra Senja seilforening gikk bort i januar etter å ha måttet gi etter for kreften, ble også et kapittel nordnorsk seilhistorie avsluttet. Leifs båt «Arianne», en Swan 44, er verdens nordligste Swan. Den er designet av det forrige århundrets ledende yachtdesigners Sparkman & Stephens som blant annet også sto for designen til vår første norske båt i Whitbread Round the World Race, Berge Viking som er en Swan 57.    

Drømte om jordomseiling

For mange seilentusiaster er den klassiske Nautors Swan 44 drømmebåten for den som planlegger en strabasiøs jordomseiling. Elise Pedersen forteller at ektemannen Leif også hadde en drøm om å avvikle sin forretningsvirksomhet og oppfylle sin livslange drøm om å reise på en jordomseiling. Men kreften satte en stopper for dette. Når han selv ikke fikk gjennomføre dette var hans siste ønske at en Swan-entusiast tar over båten og seiler den ut på de «syv hav», sier Elise. Båten er planlagt å bli lagt ut for salg i løpet av april. Hun sier spøkefullt at «Arianne» vil bli solgt sammen med en halv båtbutikk når hun åpner døren til «seilbua» hos familien Pedersen som rommer mange komplette sett med seil, reservedeler og tilbehør som en kjøper av båten vil få. I de siste to årene fikk båten helt nye seil, nytt navigeringsutstyr på dekk og nye elektriske vinsjer. Intensjonen til Leif var at båten «Arianne» skulle kunne seiles av en mann alene.

Laget for havet

Elise Pedersen forteller at familien kjøpte båten i 1984 og at båten har seilt mest i Nord-Norge, I tillegg har ektemannen Leif også blant annet vunnet den klassiske regattaen Shetland Race i 1988. Elise poengterer at hun personlig setter mest pris på turseiler- egenskapene med rommelige lugarer og praktiske løsninger, men sier at båtens interiør er designet for seiling på åpent hav.


Rehabilitering i 1998

«Arianne» gjennomgikk en omfattende rehabilitering i Finland i 1998. Da ble alt det elektriske skiftet samt motor og mye mer. – ” En Swan 44 er som en Rolls-Royce. Alt på båten oser av kvalitet fordi båtene ble bygget med kraftige dimensjoner og med meget høy kvalitet i god nordfinsk håndverkstradisjon”, sier Gunnar Svenfelt, Customer Care representant på Nautor-verftet.  

 –  Båttypen Swan 44 ble utviklet i 1972 med intensjonen om å bygge en sterk havseiler med gode regattaegenskaper, sier Gunnar Svenfelt. Båttypen vant blant annet Færder-seilasen da den først kom til Norge i 1974. 
Ifølge Svenfelt er Swan 44 konstruert med et av glassfiberarmert plast. Dimensioneringene er gjort på S&S prinipper som gir stor trygghet til havs. I tillegg er mast og alle andre båtkomponenter kraftig dimensjonert for å tåle påkjenningene under lange havseilaser.    



Les mer om Swan 44 her.