FJORDOMSEILING

PÅ HAVET: Værøy og Mosken i horisonten.
NORDLYS: Strømbrudd i Sørvågen lot nordlyset bruke hele himmelen.
MAT OG DRIKKE: Hyggelig lag på Klatrekafé­en i Henningsvær.

Turseilas med opplevelser

Årets Fjordomseiling gikk Vestfjorden rundt i flotte forhold og bød på både sol, vind og nordlys.

Årets Fjordomseiling gikk som tradisjonen er siste helgen i september.

Værmeldingen meldte 4–5 meter per sekund fra øst på fredag, lite og variert vind på lørdag, og 9–10 meter per sekund fra nord på søndag. Løypa vi satte opp var nordvestover fra Bodø til Sørvågen ytterst i Lofoten første dag, videre nordøstover til Henningsvær på lørdag, og så sørover hjem til Bodø igjen på søndag.

Fjordomseilingen er en turseilas, men det blir allikevel slik det ofte er når det er mer enn én seilbåt ute på fjorden – det blir regatta. Vi hadde satt opp felles start klokken 10.

«Muligheten» fikk 45 minutters forsprang på grunn av lav rating, «Valkyrjen», «Inua» og «Baba Yaga» kunne ikke starte så tidlig, men «Vilja», «Dolce Vita» og «Nirvana» la av gårde for å hente inn «Muligheten»s forsprang.

Vinden var ikke helt som meldt, men opp mot Helligvær, og også et stykke videre, var det spinnakerføre.

Etter hvert dreiet vinden slik at det ble sløreforhold med Code Z, og til slutt fokka. Vindforholdene var så gode at vi som hadde sett for oss å få med solnedgangen ute på Vestfjorden ble snytt for den. Men med 12 grader, blå himmel og sol kan man ikke klage.

«Muligheten»s forsprang holdt hele veien, men det var ikke mer enn det måtte være da neste båt kom inn ett sekund senere etter å ha seilt 55 nautiske mil på litt under ni timer.

NORDLYS: Strømbrudd i Sørvågen lot nordlyset bruke hele himmelen.

Etter hvert kom også de øvrige båtene, og det ble riktig så trivelig i havna ute i Sørvågen. Ikke bare ble det et fantastisk fint nordlys utpå kvelden, men for å gjøre det hele bedre gikk strømmen i Sørvågen, slik at nordlyset ble enda mer spektakulært.

Neste dag gikk vi en liten spasertur på land før vi satte kursen mot Henningsvær. Da vinden vi fikk rett i mot oss bare var to meter per sekund, og vi i tillegg hadde en havstrøm i mot på 0,5 knop, så vi ganske tidlig at vi nok måtte ta motoren i bruk for å klare å komme frem i tide da dagens etappe var på cirka 30 nautiske mil.

Tre av båtene var innom Nusfjord på turen, men da det gjensto 6–7 nautiske mil ble vinden såpass at vi slo av motorene og seilte opp det siste stykket. I Henningsvær møtte vi også siste deltaker på turen vår, «Inua», som hadde seilt direkte fra Bodø. Etter et par timer i havna tok vi en tur på Klatrekaféen hvor vi fikk både mat og drikke.

Søndagen kom med godt vær, men ikke like varmt som tidligere. Værmeldingene hadde endret seg litt. Det var nå meldt mer vind fra nordvest, men jevnt over blåste det ikke mer enn 5–7 meter per sekund.

Av en eller annen grunn økte vinden på til 10 meter per sekund hver gang vi begynte å tenke på spinnakeren, men med unntak av «Vilja», som hadde gennakeren oppe på deler av turen, valgte de øvrige båtene å gjøre det enklest mulig med storseil og fokk eller genoa.

Utpå kvelden var alle båtene tilbake i Bodø etter en fin helg hvor 18 seilere fordelt på 7 båter hadde gjort unna 155 nautiske mil på 3 dager.

FRA SEILFORENINGENE

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon.