Ulyd fra gir/drev

Hei.For halvannet år siden leverte jeg båten min (en hero 114 med vp 2030 motor og 120s seildrev) til reparasjon av drev/propell da disse viste seg å være ødelagt. Forhandler installerte da ny "hub" og ny propell (kr. 15 000,-).Det var da ingen ulyder i drevet, men null framdrift. Da jeg henta båten viste det seg at hun gikk bak når jeg hadde giret i forover og visa versa. jeg tenkte at de da hadde kobla feil og ba dem rette på dette, noe de gjorde.Etter hvert som jeg brukte båten kom det en tiltakende, høyfrekvent og plagsom hylelyd fra drevet som gjorde at jeg ba dem ta båten opp på nytt og undersøke.Verkstedet har nå bestemt at de må ta ut motor og drev for inspeksjon, noe som nok vil koste en del....I går undersøkte jeg litt på propellen og så av serienummeret på den at den er laga for fast aksling og ikke drev, og at den dreier med urviseren i stedet for mot (som er riktig).Dette betyr da at de har montert feil propell og at de har kobla giret slik at jeg har brukt revers som forover i et og et halvt år. All den tid VP lager propeller som skal dreie begge veier antar jeg at det ikke er likegyldig om man kjører i revers eller ikke.Spørsmålet mitt blir da: Kan det tenkes at min konstante reversering skaper ulyden?. Kan dette ha skadet drevet/giret på noen måte?På forhånd takk

Publisert Sist oppdatert

Eldre motorer fra Volvo Penta roterer med urskiven, mens din nyere Volvo Penta roterer mot uret, slik de fleste moderne motorer gjør. Det virker som om at du har fått en propell tilpasset en eldre motor enn hva du faktisk ha. En motor har en annen girutveksling forover enn bakover, så du har fått feil propell. Jeg har selv byttet motor, hvor rotasjonsretningen ble forandret. Jeg ønsket å bakke hjem med ny motor, og gammel propell, men ble sterkt frarådet av verkstedet på grunn motorens giring. Propellens boss (senter) er ulik for drev og aksling, mens propellbladene er like. Du vil aldri klare å få montert en propell for aksling på et seilbåtdrev, så bossen var nok korrekt. Axel Nissen-Lie