Utkikken

Væromslag i seilbåtmarkedet

Seilbåtsalget vil trolig vokse i 2017.

Publisert Sist oppdatert

Lars-Erik Solvang i Bavaria Båt Norge AS har nok timet det bra når han nylig overtok agenturet for Bavarias seilbåter i Norge. Ifølge prognosene til SEILmagasinets økonomiekspert, Arve Halseth, vil seilbåtsalget vokse neste år.

Halseth er overrasket over det dårlige salget av seilbåter i år, men peker på at konkursen i Lunde Båt AS som en del av forklaringen. Selskapet gikk overende i sommer etter 20 år som Bavaria-importør, og det skapte selvsagt usikkerhet i hele markedet. Lunde Båt AS har solgt tilsammen over 2000 båter på det norske markedet, og Bavaria er nærmest blitt for en folkebåt å regne her i landet.

Ifølge Halseth er det flere grunner til at det blir vekst i seilbåtsalget igjen. Den viktigste grunnen er at bruktbåtprisene er på vei oppover, av den enkle grunn at det er få nye bruktbåter å få tak i nå. Det er åtte år siden nybåtsalget bråstoppet med finanskrisen i 2008, og i perioden siden har salget vært labert.

Fortsatt kan man gjøre svært gode kjøp av båter fra før 2008, og da særlig om man går helt tilbake til den første store salgsboomen på midten av 1980-tallet, men nyere bruktbåter er det altså blitt mer rift om.

Taktskifte

Vi besøkte nylig Fjordsailing AS i Litlebergen utenfor Bergen, og det vi der fikk høre stemmer godt overens med Halseths betraktninger. Importøren av Hanse og Dehler mener at taktskifte i båtsalget allerede har inntruffet. Fjordsailing AS har aldri før solgt så mange nye båter om sommeren, opplyser daglig leder, Bjørn Vidar Bårtvedt. Hans forklaring er også at det har bygd seg opp en etterspørsel etter flere år med labert salg. Folk har dessuten begynt å akseptere en eurokurs på ni kroner, mener Bårtvedt.

At Bavaria har fått på plass en ny importør i Norge, vil nok i seg selv også virke positivt for seilbåtsalget. Nå har en stor og viktig gruppe seilbåteiere fått en leverandør å forholde seg til, som lover å følge opp de norske båteierne i samarbeid med det tyske verftet. Solvang forteller at Bavaria har påtatt seg reklamasjonsjobbene på alle seilbåtene som er solgt de siste fem årene, såfremt det ikke er feil på utstyr som er installert etter at kunden kjøpte båten.

Rett over gårdsplassen er Giramar AS på plass med stor hall full av Beneteau-seilbåter, som også begynner å få opp farten etter svak innsats fra den forrige importøren.

Jul

International Boating Industry melder om oppgang i båtsalget over hele Europa nå. For bransjen er dette gode nyheter. For folk som vil kjøpe betyr det at tiden med kjøpers marked går mot slutten. Vi vet ikke helt om vi skal tro på Bårtvedt når han sier at til jul er det for sent å kjøpe ny båt til neste sommer.

Men det er lov å ønske seg stor pakke til jul, også for far!