Ny VHF for ny norm

Husker du de store tunge grønne VHFene. Her er den moderne utgaven. Radioen oppfyller Class D-klassifiseringen.

Publisert

Fremdeles er det mange båter som seiler rundt med den grønne Sailor VHFen. Den beste maritime radioen som noen gang er laget. Med kraftige håndtak om gjorde at du kunne kalle opp Skagen Radio, Farsund Radio eller andre stasjoner som for lengst er lagt ned i stiv kuling. Selv om radioen fremdeles fungerer, så mangler det moderne egenskaper som DSC. Med DSC er en digital teknologi som gjør at du kan kalle opp andre fartøy bare med et nummer, men det viktigste med DSC-teknologien er at disse radioene har en distress-knapp. Når denne nødknappen trykkes inn vil kystradioen mota ditt nødsignal, og samtidig også få din posisjon og faktaopplysninger om ditt fartøy. For at denne funksjonen skal fungere optimalt, så må VHFen være tilkoblet en GPS.

Ny normer

Nye Sailor 6215 VHF har blitt d-klassifisert. The European Telecommunications Standards Institutes (ETSI har ansvar for standarder for radioer som benyttes av fartøyer i Europa. De har utsendt nye normer hvor «Class D» setter en standard for VHFer for fiskebåter og lystbåter. En ganske betydelig del av de VHF, som nå finnes på markedet, overholder ikke de nye standarder - faktisk er det langt de fleste. De seriøse produsenter og importører har sikret at deres produkter overholder kravene, eller har trukket deres produkter tilbake fra markedet, forteller Frank O. Skofteby i Telemar Norge AS som selger Sailor i Norge.

Også AIS

I tillegg til å tilfredsstille Class D-normen har også den nye VHFen innebygget mottager for AIS. Denne mottar signaler både fra kommersielle skip og lystbåter på en gang (klasse A og klasse B). For å få full glede av AIS-informasjonen må VHFen kobles opp mot en plotter. Radioen har ikke innebygget GPS, så en ekstern GPS må tilkobles for å få full nytte av distressfunksjonen.

Fakta om Class D-normen:

Minimum DSC capability for VHF marine radios carried by recreational boaters, commercial fishing vessels, and other non-SOLAS regulated vessels. Class D required capabilities include:

• Distress call

• All-ships call

• Individual station call

• Use of distress, urgency, safety and routine priorities

• Nature of distress

• Distress coordinates

• Time for last (distress) position update

• Type of subsequent communications

• Radio VHF channel

• Display

• Receive distress relay and distress acknowledgment calls

• Alarm

• Distress acknowledgement (receive)

• Geographical area call (receive)

• Test call Test acknowledgement

Powered by Labrador CMS