Vann i plastskrog

Min seilbåt er vanligvis blitt lagt opp på land, men lå i boblehavn i vinter. Ved opptak i mai var det tydelig at båten lå dypere enn vanlig i hekken, ca. 2-3 over tidligere vannlinje. I baugen ser det nesten ut til at den flyter høyere. Jeg har ingen annen forklaring enn at skroget har tatt opp vann. Vannlinjen tyder på at det er snakk om kanskje flere hundre kilo(?) vann som er tatt opp.
Båten ble epoxyprimet som ny i 1984. Primersjiktet er ganske intakt så langt jeg kjenner til, men det er nok blitt enkelte skrubb og avskallinger som ikke er flekket med ekte vanntettprimer.
Der vannlinjen lå under vann i mai viste den ubeskyttede del av skroget små osmoseblærer. Denne smale stripen i hekken og et par dm fremover på hver side ble provisorisk behandlet med 1-komp. primer og bunnstoff. Skroget forøvrigt viste ingen tegn på osmose.
Vannopptak er vel ingen ukjent sak for regattaseilerne, som holder kontroll på båtvekten sin. Jeg planlegger opplag på land i vinter så skroget kan få tørke. Jeg vil også vurdere å påføre ny primer til våren. Båten er en Mascot 28 med innplastet ballastkjøl (blypellets i epoxy etter det jeg vet). Den har ingen skrogskader fra grunnstøting el.

Mitt spørsmål er om det kan være fare for frostsprengning ved opptak til normal tid i slutten av sesongen, og hva jeg evt gjør for å forhindre det?
I tillegg, om jeg bør ta spesielle forholdsregler for å tørke ut skroget i vinter.

Publisert Sist oppdatert

Hei Anders.

Uten tvil vil jeg anbefale deg å ta båten på land i vinter og det i god tid før frosten kommer slik at skroget får anledning til å tørke ut.

Et glassfiberskrog vil alltid trekke vann og jo eldre skroget er jo mer vann vil det trekke.

Gelcoat og topcoat er i utgangsunktet vanntett, men det vil som regel være skjøter etc. som vannet vil kunne trenge inn i. Epoxy trekker også vann.

Anbefaler tiltak:

Slip vekk Osmoseblærene og skyll godt med ferskvann. Deretter må området få tørke godt ut gjennom vinteren. Sjekk også kjøl, både utvendig og innvendig. Din båt er mest sannsynlig (slik du beskriver den) støpt i to deler som igjen er støpt sammen til et skrog. Denne skjøtestøpen er et svakt punkt og det kan her trekke vann inn et eller annet sted.

Deretter bør du lagre båten som vanlig. Skulle det oppstå lommer med vann i skroget vil dette synes godt utenfra. Viser det seg slike lommer anbefaler jeg faglig hjelp.

 

Lykke til

 

Hilsen Tom Sollie.