Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

To minutters oppsummering at siste døgn.

Alex Thomson trues bakfra

De første båtene nærmer seg Stillebeltet, og det kan gi Ruyant og Dalin en mulighet for å ledelsen.

Publisert
RASKEST: Thomas Ruyant i «Linked Out» er for øyeblikket raskest, og spiser seg inn på Alex Thomson.
RASKEST: Thomas Ruyant i «Linked Out» er for øyeblikket raskest, og spiser seg inn på Alex Thomson.

Tirsdag morgen holder Alex Thomson høyeste fart, men han to farligste konkurrenter, Thomas Ruyant og Charles Dalin har det siste døgnet spist seg innpå. Dalin ligger nå 107 nm bak, og lå 139 nm bak for 24 timer siden. Dalin kunne i går kveld feire at han er den første, og så langt eneste som har seilt mer enn 500 nm på et døgn. Han hadde på sitt beste en snittfart på 21,2 knop over 24 timer. Verdensrekorden for en IMOCA, båtene som blir brukt i Vendee Globe, er på 536.81 nm, satt av Alex Thomson i 2017. Den rekorden mener de fleste vill falle i løpet av kort tid. Ekspertene har beregnet av den nye generasjonen IMOCA-båter skal kunne klare 600 nm på 24 rimer, i så fall må snitthastigheten holde seg på 25 knop. Thomson har notert en toppfart på 30,5 knop under Vendee Globe. Utfordringen er å holde en så høy fart over tid.

Gunstige forhold

Passatvinden er mer østlig enn vanlig. Passatvinden er heller ikke så sterk nå, 14-15 knop. I Stillebeltet møtes nordøstlig vind med sydøstlig vind, allikevel gjør de raskeste båtene 18-20 knop, fordi slørvinklen er så skarp, og gir en høy effektiv vindstyrke.

Alex Thomson har alt justert kursen for å krysse Stillebeltet litt lengre øst. Han vil merke at vinden løyer alt i kveld, og i morgen kan han være igjennom, å seile i vind fra sørøst.

Seilerne bruker satellittbilder og radar for å finne den gunstigste veien gjennom stillebeltet, mens konkurrenten bak kan følge Thomson, og seile rundt ham, om han havner i en uheldig byge.

Omstart i kveld

Jerimie Beyou har fått reparert båten etter intens aktivitet siden han kom inn lørdag. Det har vært skader på rigg, skrog, seil og elektronikk. Den mest utfordrende skaden var å få løygangen til storseilet på plass hvor det hadde oppstått komposittskader.

Beyou er vil bli heldig med forholdene, og få gode forhold sydover. Dessverre er ikke prognosene like optimistiske som i går, noe som at rekordforsøket til Franck Cammas med trimaranene «Maxi Edmond de Rothschild» er satt på vent.

REPERASJON: SHirasishi her renset og slipt storseilet, før det blir limt sammen etter at seilet delte seg i toppen.
REPERASJON: SHirasishi her renset og slipt storseilet, før det blir limt sammen etter at seilet delte seg i toppen.

Stor spredning

Av båtene som startet 8. november er det blitt en spredning på hele 1500 nm. Båtene bak i feltet har svært lite vind, noe som Kojiro Shiraishi drar fordel av når han nå forsøker å lappe sammen sitt storseil. Det har han gjort i over to døgn. Trackingen viser at han nå i hvert fall har baugen i riktig retning.

Armen Trippon, som fikk problemer med en fallås, har også blitt straffet hardt. Hans plan var ført å gå til land i Spania, men ombestemte seg. Han endte med å klatre i masten på åpnet hav. Nå er han strakts i passatvinden, og vil starte å plukke svakere konkurrenter.

Foilerne har hatt fordel de siste to døgnene, og seilere med eldre båter faller på resultatlisten. Men Jean Le Cam tviholder på pallplassen, og er nå på tredje. Benjamin Dutreux har falt til 8, og Damien Seguin til 11.

Boris Herman har avansert til 7. plass.

Nicolas Troussel har nå offisielt brutt regattaen, og er på vei til Kapp Verde for motor.