Vil produsere langturbåt

Tor Jacob Aabelvik satte i gang N-Yachts 41 og CB 365. Nå vil sørlendingen sette OverSeas 40 i produksjon igjen.

Publisert Sist oppdatert

Tor Jacob Aabelvik hadde sommerjobb på 70-tallet og støpte Willing i Mandal, men ble jurist av yrket. Men den båtgale sørlendingen står bak to vellykkete seilbåtprosjekter på 90 og 2000-tallet.

– Vi var en gjeng Albin Nova-seilere som ønsket noe nytt og større. Petter Norlin ble fløyet til Oslo, og lagde en skisse på en serviett. Båten ble N-Yachts 41, senere Norlin 411. Produksjonen startet i 1997, og var med å modernisere båtproduksjonen i Sverige, forteller Aabelvik. Vi brukte sandwich med multiaksial armering. Opp til den tiden var det fremdeles vanlig med sprøytestøping i Sverige. N-Yachts 41 ble litt stor og tung for mange av Nova-seilerne. Dette resulterte i CB 365, en båt hvor pluggen til skroget ble frest ut av robot, forteller Aabelvik.

Riktig timing

Nå ønsker Tor Jacob Aabelvik og sette i gang med et nytt prosjekt. Denne gangen med å sette en eksisterende båt i produksjon.

Det er nå mye ledig kapasitet blant båtbyggere rundt Orust. OverSeas 40 er en fantastisk båt for tøft klima, og er manges drøm. Formene ligger å venter på å bli brukt. Målet er å få samlet minimum ti personer, og sette i gang produksjon av båten igjen. Prosjektet vil gi individuell tilpassete båter til en hyggelig pris, mener Aabelvik.

Trygg og tung

OverSeas 40 er konstruert av Rolf Eliasson. Konstruktøren tegnet først OverSeas 35 som ble bygget i 20-30 eksemplarer, før han bygde 40 foteren til seg selv. Båten ble satt i produksjon på slutten av 90-tallet av Lysekils Yacht AB. Fra 2003 ble båten bygget av Lidköpings båtsnickeri.

– OverSeas er den perfekte båt for norske seilere som vil oppleve nye kyster. Det er en tung og solid båt som tåler storm, forteller Aabelvik. Han forteller at OverSeas ble nok mottatt i Norge, og av de 14 båter som til nå er bygget, har mange havnet her. Første produksjonsbåt ble kjøpt av Norsk Seil- og Navigasjonsskole, og siste båt, bygget i 2010 havnet også her.

OverSeas har et pilothouse, ikke dekkshus. Salongen er under dekk. Pilothouse gjør det mulig å navigere tørt med sikt i alle kanter.

Facelift

Tor Jacob Aabelvik har fått med seg konstruktøren på prosjektet. Sammen har de planer om å gjøre visse modifiseringer. Dette blir en båt som gir komfort på havet, ikke i havn. En båt som blir bygget for å bli brukt. Med en godt isolert skrog kan båten brukes hele året.

– Når vi har samlet potensielle kjøpere, så blir vi enige om en felles konsept. Ut fra dette konseptet kan vi gjøre individuelle tilpasninger. Det vil gi muligheter for å skaffe en solid langturbåt med kvaliteter som stadig blir vanskeligere å oppdrive, mener Aabelvik. Planen er å etablere et svensk selskap.

Om du ønsker mer informasjon om prosjektet, så ta kontakt med Tor Jacob Aabelvik

OverSeas 40

LOA 12,1 m

Vannlinje 10,3 m

Bredde 3,83 m

Dybde 1,82 m

Vekt 10,5 tonn

Ballast 4,2 tonn

Storseil 39,2 kvm

Genua 46,6 kvm

LYS-tall 1,20

Vann 400 liter

Diesel 360 liter

Flere av de norske OverSeas 40-båtene har blogger.

Les om «Overseas Express» som startet sin jordomseiling i sommer her.

«Draumen» er en annen norsk OverSeas 40 som invitere flere med på tur.

«Peter Pan» er en svensk OverSeas 40 som du kan lese om her.

«Overseas Express» la ut på jordomseiling i sommer, og skal delta i ARC.