Vinterkonservering innenbords bensinmotor
Nå har jeg gått igjennom en hel del tips og råd som finnes på nett, både norsk og amerikanske siter. Formålet er en komplett oversikt angåendevinterkonservering av min Mercruiser 3.0L Alpha One saltvansskjølt. Her er det en del å passe på men på et punkt er rådene sprikende. Det gjelder konservering av forgasser/sylinder/stempel. Noen anbefaler å 'fogge' (spraye fogg-olje) via forgasser mens motor går på en frostvæskeblanding som kjøling. Etter ca. 30 sekunder, økes mengde fogg-olje slik at motoren kveles. Når jeg tar opp dette teamet med ulike norsk firmaer som driver service på Mercruiser, så får jeg høre at denne operasjonen kun blir utført på utenbords 2-taktere. Hva er egentlig korrekt og ikke minst anbefalt?
Hei Stian Det er riktig det du har fått høre. Det er mest vanlig å gjøre dette på utenbordsmotorer, men det er veldig fint å gjøre det på din tre liter Mercruiser. Her legger det seg en fin oljefilm på ventilstammer, ventiler, sylindervegger og komresjonsring. Det er gjør ingen skade, men bare godt for motoren. Kjør først motoren god og varm i ferskvann, så drenerer du motorblokk og eksosmanjfall for vann. Kjør så gjennom frostveske på slutten av denne kjøringen sprayer du inn fogg-oljen, rett før du stopper motoren. Det kan også hende den vil stoppe av seg selv. Det er helt iorden, men du må gjøre rent plugger før du evt starter opp igjen. Mvh Christian Zaborowski