Vinterlagring
I vinter har jeg min Finnmaster 7600 liggende i sjøen.
Båten har en VP D3 diselmotor. Her i Haugesund området er det ikke så kaldt om vinteren, men det kan jo bli kuldegrader. Havnen er isfri. Er det spesielle tiltak jeg bør gjøre utenom tømming av ferskvann? Bør jeg ha en varmovn i motorrommet? Bør jeg tømme saltvanns kjølekretsen hvis jeg ikke har en varmovn.
Vennlig hilsen
Johannes Aalbu
Hei Johannes
Hvis havnen er isfri og det ikke blir for mange kuldegrader over lengre tid, som i ditt område, så er det ikke så mye som skal til. Frostveske i motorens kjølevann og i toalettet kan holde, og det er ikke nødvendig å tappe ut saltvannet, men for å være helt på den sikre siden bør du gjøre tiltak for å unngå at temperaturen kommer under null, samt at fuktigheten ikke kommer under 80 prosent. Så har du tilgang til strøm om bord kan du benytte deg av et varmeelement eller en liten vifteovn (beregnet for bruk i bil/båt) på cirka 300 watt, eller eventuelt en eller to lyspærer på 40 watt. Dette hever temperaturen i båten slik at frost normalt unngås (i ditt område) og den relative fuktigheten går ned. Dører, luker og ventiler skal settes litt på gløtt. Det samme gjør du med motorromlokket eller, hvis motorkassen står utendørs, plasser en lyspære eller en selvregulerende varmekabel (seks meter forbruker 60 watt) her. Tilbake til litt om mugg. Det er nemlig vel så viktig å holde båten tørr som frostfri. Invester i et hygrometer (Clas Ohlson har digitale termometre med hygrometerfunksjon fra 139 kroner) og følg med utviklingen til du er sikker på at den relative fuktigheten holder seg godt under grensen for muggdannelse, cirka 80 prosent. Problemet er nemlig at båten kan kjennes tørr og fin ut selv om fuktigheten er over 90 prosent. Særlig hvis du kommer fra rå, tåket eller regnfull uteluft (som holder 100 prosent relativ fuktighet). Og mugg om bord (den er vanligvis svart og ekkel) er ikke noe særlig! For øvrig, hvis du ikke har tilgang til strøm om bord, så ville jeg ikke bekymre meg så veldig mye så lenge båten ligger isfritt og du inspiserer jevnlig. Det er mye mindre fare for frostskader om bord i en båt som ligger isfritt på sjøen enn en som står på land.
Stein Viken