Volvo d6 Reklamasjon

Hei
Når båten var oppe til slipping, oppdaga eg at slangene på drevet var de  bobler i gummien + mye sprekker.
Snakket med Adriatic Marine V Bjarne,som sa at dette var eit kjent problem og at det var reklamasjon så det var bare å komme inn med båten.
Då eg kom ,sa Bjarne at motoren var 6 dager over 2år og att det var ein annen type reklamasjon som gjalt.(lengre behandligstid)

Eg tok då kontakt med Ness hos Bjordal og Madsen, som fortalte at Volvo ikkje var så nøye på 2år , men at slangene måtte ryke først.Ness sa også at dei kunne ta jobben og løse problemet etterpå,men det har han nå gott tilbake på.  Han sa også at det er 1-2 mnd.behandlingstid. Er dette sikkert å legge ut på langtur med??,og ka gjere dåke (eg) hvis slangene ryk.Vist slangen ryk mister ein styringen.

Kva har eg krav på????

Publisert Sist oppdatert

Reklamasjonsfristen begynner å løpe fra du overtar båten, og avbrytes første gang du gjør selger oppmerksom på mangelen muntlig eller skriftlig. Reklamasjonsfristen er ofte fem år dersom du har kjøpt båten som forbruker, og to år dersom du har kjøpt båten hovedsaklig som ledd i næringsvirksomhet. I tillegg kan du ha krav etter produktgaranti fra selger eller produsent. (Garanti er kun relevant dersom den er mer omfattende enn forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrettigheter.)

 

Du kan kreve å kun forholde deg til selger, og ikke bli henvist til produsent eller tidligere leverandørledd. Forbrukerkjøpsloven §§ 29 og 30 sier en del om hvordan reparasjon skal gjennomføres og hva du kan kreve direkte av selger:

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

       Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

       Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

       Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

       Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

       Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

       Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

       Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Lykke til!

 

Med vennlig hilsen

 

Jon Eivind Svagård

www.rettogrimelig.no