Yanmar 4JH4- 52 hk
Hei, Jeg har 2 spørsmål.Vi kjøpte en ny Regina 38 seilbåt i 2007 som var utstyrt med Yanmar motor. Til tross for at denne båten har en 40 l varmtvannstank har vi mindre varmtvann enn i vår forrige båt med kun 30 l tank. Årsaken synes å ligge i det at Yanmar motoren arbeider med kun 70 grader kjølevann ut fra motor mens vår forrige Deutz motor holdt over 90 grader noe som ga mye varmere vann på tanken. 70 grader er i mine øyne noe vi kjørte med for 30 år siden og ikke hva en finner i moderne motorer. Hva kan gjøres ?Spørsmål 2:Samme motor har "forbud" mot bruk av halv/ hel -syntetiske smøreoljer beregnet for dieselmotorer. Dette finner jeg svært merkelig, jeg har selv brukt helsyntetisk oljer både på dieselbiler og på mine tidligere båtermotorer med meget godt resultat. Yanmar har ikke annen begrunnelse enn at motoren kan bli ødelagt, ingen videre forklaring. Er ikke dette litt uvanlig ? Hører gjerne Båtliv sin mening om ovennevnte spørsmål.
Hei Øyvind Er det riktig å forstå at du har koblet varmtvannbrederen på kjølevannet ut av motoren og ikke på ferkvannsiden på motoren? På ferkvannsiden vil driftstemepraturen på kjølevannet ligge høyere en 70 grader. Det er riktig at nyere type motor utvikler mindre varme en eldre motorer. Dette for at motorene er bedre konstruet og blir lettere kvitt varmen. Er det en saltvannskjølt motor er det ikke så lett å få ut mer temperatur. Mvh Christian Zaborowski