RASK: 59er var utviklet for morsom seiling uten trapes. Båtene fra Frank Bethwaite har ingen planingsterskel. Selv i flau vind slipper vannet. Vannstrømmen rundt skroget møter minimal motstand..
RASK: 59er var utviklet for morsom seiling uten trapes. Båtene fra Frank Bethwaite har ingen planingsterskel. Selv i flau vind slipper vannet. Vannstrømmen rundt skroget møter minimal motstand..

Test fra arkivet: 59er

59er - både fugl og fisk

- Ikke er det fugl og ikke er det fisk, sa trollet om fabeldyret. Med en 59er for hånden kunne det neppe ha sagt det samme. Frank Bethwaites nyeste skapning beveger seg nemlig som en fisk gjennom vannet og gir seileren hyppige og herlige flygefornemmelser.

Publisert Sist oppdatert

For 18 år siden seilte vi en spennende jolle ut fra Dronningen. 59er skulle gi opplevelsesrik seiling også for de litt mindre atletiske. Vi lot oss begeistre, tross for våte opplevelser. Båten ble aldri noen suksess, og var i produksjon i bare noen få år. Mikkel Thommessen skrev testen som ble publisert over to sider i Seilas nr. 4 2003.

59er er som 49er og 29er fra det samme tegnebord en båt med stort fartspotensiale. Ingen av de tre har planingsterskel og slipper derfor vannet på kryss selv i moderat vind. 59er er ment for dem som ønsker seilopplevelse fra øverste hylle uten å måtte stå i trapes eller ha olympiske ambisjoner for å kunne hevde seg. 59er tåler mannskapsvekt på opp mot 180 kg. og, er når man blir kjent med båten, ikke avskrekkende vanskelig å seile.

Båten trimmes på land, og vantene settes etter forholdene.
Båten trimmes på land, og vantene settes etter forholdene.
Fokka er selvskjøtene
Fokka er selvskjøtene
Forstaget settes med en talje.
Forstaget settes med en talje.

Velter ved brygga

Man skal ikke la seg skremme av at den velter ved brygga med seilene oppe. Med den smale vannlinjen blir båten faktisk mer stabil og lettere å seile når hastigheten øker. Det gjelder bare lære seg teknikken og til å reagere raskt. Båten balanseres nemlig både med ror, seil og kropp, gjerne alle tre på en gang. Mens båten med sitt avrundede sidedekk er komfortabel å ri når det blåser, beveger man seg best stående i lett vind. Båten en fryd å seile på kryss og selv om den mangler den rå kraften som på en trapesbåt kommer den opp i 8 knop uten særlige problemer. I moderat vind gjelder det å holde høyden, mens det når det blåser på er mest å hente ved å holde en noe lavere kurs og å slakke begge seil i kastene.

Følg spinnakeren

Til unnaværsseiling heises den asymmetriske spinnakeren på baugspryd. Det betyr jibbing fra slør til slør, men jo mer det blåser desto dypere seiler man. Det er også trikset for å holde båten på beina. Man følger kort og godt spinnakeren, faller i kastene og luffer til når det løyer. Poenget er å unngå krengning. På grunn av farten bringes den relative vind forover. Derfor seiles også unnavindsleggene med temmelig stramt storseil og båten balanseres ved styring og kroppsvekt og krever kjappe reaksjoner av mannskapet. Hvis ikke går det som det gikk denne testseileren på den første prøveturen i iskaldt marsvann. Han falt baklengs ut av båten fordi han ikke var kvikk nok til å luffe da vinden løyet.

Det kreves litt trening for å beherske 59eren. Båten er ekstremt smal i vannlinjen. Mest krevende er det å seile i ustabil vind som her hvor testteamet fikk oppleve det kalde mars-vannet.
Det kreves litt trening for å beherske 59eren. Båten er ekstremt smal i vannlinjen. Mest krevende er det å seile i ustabil vind som her hvor testteamet fikk oppleve det kalde mars-vannet.

Ukonvensjonelle, men smarte løsninger

Fokka er selvslående på skinne og skjøtet justeres fra skjøteklemme på svivel aktenfor masten. Storseilskjøtet går rett fra blokka på bommen til hånden til trimmeren, som like gjerne kan være gast som rormann. Dette er litt uvanlig til å begynne med, men er noe man raskt venner seg til. Storseilet er løsfotet, men dybden kan justeres via uthal på bommen. Den nederste meteren på storseilet har to lag i forkant og festes rundt masten med glidelås. Seilet har derfor ingen hals i vanlig forstand og derfor heller ingen cunningham. Masteliket strammes med talje festet til hver av dukene nederst i seilet. Stor- og fokkefall henger sammen endeløst og kveiles opp i pose som kan lukkes med velcrolås mellom dukene. En av mange smart løsninger ombord.

Trimmingen foregår på land

59er er utstyrt med to spreders karbonmast som har ikke mindre enn tre vant som skal settes riktig for å gi masten den ønskede stivhet. I tillegg kan vinklene på begge sprederne justeres individuelt. Ingen av disse operasjonene kan foretas under seiling og man må derfor «sette opp» etter forventet vindstyrke før man legger utpå. Her er mye spillerom og man bør konsultere en erfaren 49er seiler for ikke å måtte gjøre alle erfaringer på egen hånd. Vantene settes på ønsket trim og forstaget som ikke er justerbart strammes og festes i terminalen ved hjelp av talje. For å dekomprimere riggen etter seilas tas taljen frem, staget løsnes og masten får «hvile».

Beslag riktig plassert

59er bærer preg av å være designet av en erfaren seiler. Med utallige 18 fotere, Tasar, 49er og 29er på tegnebordet har Frank Bethwaite all verdens erfaring med jolledesign. Det merkes. Alle beslag er riktig plassert og båten er ergometrisk tilpasset seileren. Blant annet er bommen høy og lett å komme under ved slag og jibbing. Ror og kjøl er heisbare og da båten seiler med et minimum av begge og under fokk alene er det temmelig greitt å legge til etter endt seilas.

Mellom 29er og 49er

Fartsmessig ligger 59eren mellom 29er og 49er. På en 1000 meters kryss er båten halvannet minutt og på unnavind ca. ett minutt raskere enn 29eren i 5/6 m/sek. I forhold til 49eren er den noe langsommere. Litt bading må man regne med, i hvert fall til å begynne med, men seileren får snart sin belønning i form av seilopplevelser utenom det vanlige. For oss som har seilt en stund er dette en båt en bør unne seg før det blir for sent, og for alle andre fyller båten et hull man kanskje ikke visste eksisterte.

Frank Bethwaite har skrevet et nyttig kompendium som hjelper seileren å styre unna de mest åpenlyse begynnerfeil.

Båten skyter fart selv i de minste vinddragene og genererer sin egen fartsvind. I lette vinder er det nesten som å seile en isseiler.
Båten skyter fart selv i de minste vinddragene og genererer sin egen fartsvind. I lette vinder er det nesten som å seile en isseiler.
Riggen minner mye om 49er. Fokka er selvslåene.
Riggen minner mye om 49er. Fokka er selvslåene.
Powered by Labrador CMS