AC40: Ny 40-fots klasse skal tiltrekke flere lag til America's Cup.
AC40: Ny 40-fots klasse skal tiltrekke flere lag til America's Cup.

Flere detaljer om neste America’s Cup

AC75 skal bli raskere, og deltagelse i regattaen skal bli billigere, men ingen sier noe om hvor neste America’s Cup skal seiles.

Publisert

Klassereglene og protokollen for 37. America’s Cup ble publisert i går. Dette materiellet er et resultat av et samarbeid mellom utfordrerlaget fra Storbritannia og forsvarerlaget fra New Zealand. Nå har vi fått vite en del interessante opplysninger om neste cup, men langt fra alt.

Lavere kostnader

Utfordreren og forsvareren har ambisjoner om å få ned kostnader og å få flere lag med i cupen. De ønsker også å få økt publisitet rundt arrangementet. En del av løsningen er en ny versjon av klassereglen for AC 75, båtene som også skal benyttes neste gang, etablering av en 40-fots rekruteringsbåt, samt utvikle en utslippsfri følgebåt som lagene skal benytte.

Raskere og billigere

Lagene som skal delta i neste America’s Cup får lov til å bare bygge en båt. Den nye båten vil også bestå av flere entype-detaljer som skal redusere kostnadene. Båtene vil også bli raskere. De vil får en større foilarm og vil bli ca ett tonn lettere. Forrige generasjon var utstyrt med Code 0-seil som aldri ble brukt. Å bli kvitt dette seile vil båten bli lettere. Mannskapet vil også bli begrenset fra 11 til 8. Seilene vil bli styrt av mer avanserte kontrollsystemer som vil gjøre det mulig med færre seilere. Mer av energien som brukes om bord skal også genereres av seilerne selv, så sykler kan komme tilbake.

Lagene som kjøper versjon 1-AC75 skal kunne bygge om båtene til den nye klassereglen.

AC75 skal brukes i minst to cuper fremover.

AC75: Båtene fra cupen i vinter vil selges til de nye lagene, og oppgraderes til de nye klassereglene.
AC75: Båtene fra cupen i vinter vil selges til de nye lagene, og oppgraderes til de nye klassereglene.
AC40: 40-foterne skal brukes som utviklingsplattformer, og settes tilbake til entype-standard når seilerne går over til 75-foterne.
AC40: 40-foterne skal brukes som utviklingsplattformer, og settes tilbake til entype-standard når seilerne går over til 75-foterne.

40-fots treningsbåter

En nedskalert versjon av AC75 er under utvikling. Den blir på 40 fot og skal seiles av fire personer. Båten blir like og skal veie to tonn. AC40 skal være god for hastigheter over 45 knop.

Lagene som skal delta i neste cup er pålagt å kjøpe en slik 40-foter. Den skal de bruke til å utvikle sine systemer. Lagene skal seile mot hverandre tre ganger for America’s Cup. De to første gangene skal de benytte seg av disse 40-foterne.

AC40 skal også benyttes for en regatta med kvinner og med ungdom. Båtene skal da bygges tilbake til onedesign.

Utslippsfri følgebåt

America’s Cup skal også bli mer miljøvennelig. Under regattaen sist vinter hadde lagene store følgebåter med enorme motorer. Team New Zealand hadde katamaraner med fire 450 hk motorer. Det er enorme krefter som må til for å holde følge med seilbåtene som gjør 50 knop i lett vind.

Nå må lagene bygge to følgebåter på minimum 10 meter, med energien lagret i hydrogen. Utviklingen av disse båtene skal fungere som en døråpner for bruk av fornybar energi.

HITEC: Lagene skal utvikle foilende følgebåter med energi fra hydrogen.
HITEC: Lagene skal utvikle foilende følgebåter med energi fra hydrogen.

Mer åpent

Frem til i dag har de ulike lagene hatt spioner for å følge med på andre lag. Dette skal det nå bli slutt på. Utviklingen skal ligge åpent for andre lag og for publikum.

Utfordreren og forsvareren er inspirer av TV-serien «Drive to survive» på Nettflix, en serie som har økt interessen for Formula 1 enormt.

En mer åpen utvikling kan gjør det mulig for et produksjonsselskap å lage en serie tilsvarende «Drive to survive» for America’s Cup.

Tidsplan

Påmeldingen for utfordrerne åpner første desember, og det blir ikke før i mars vi år vite når og hvor neste cup skal seiles.

Powered by Labrador CMS