BÅTEIER: Helga Marie «Mara» Løvenskiold Kveseth (34) har kjøpt seg en Saltram Saga 36 i Middelhavet.

Mara har valgt båt for Golden Globe Race 2026

Helga Marie «Classic Mara» Løvenskiold Kveseth (34) har valgt en Saltram Saga 36 som sin seilbåt for soloregattaen rundt jorda. Hun begrunner valget med at den robuste og langkjølte båten er spesielt godt egnet for de krevende forholdene i Sørishavet.

Publisert Sist oppdatert

Saltram Saga 36 ble tegnet av britiske Alan Pape, men bærer tydelige spor av Colin Archers ikoniske redningsskøyter som har vært selve målestokken for havgående sikkerhet i over hundre år. Saga 36 har skrog i glassfiber, og de klassiske linjene med en lang kjøl, spissgatter og en solid konstruksjon. Mara har gitt båten navnet «Showgirl».

I Golden Globe Race 2022 seilte irske Pat Lawless en Saltram Saga 36, «Green Rebel». Han lå lenge i tetgruppen og beviste at båttypen er svært konkurransedyktig under de rette forholdene. Denne erfaringen viser at selv om båten kanskje ikke er den raskeste på papiret, har den egenskaper som skal til for å hevde seg i verdens tøffeste seilas:

SPISSGATTER: Irske Pat Lawless en Saltram Saga 36, «Green Rebel» under Golden Globe Race i 2022.
PÅMELDT: Mara Løvenskiold Kveseth meldte seg på Golden Globe Race mens hun var på jordomseiling
INNKJØP: Helga Marie Løvenskiold Kveseths båt het »Talisman» da hun kjøpe den. Nå heter den »Showgirl».
  • Spissgattet hekk: I motsetning til båter med en bred, flat hekk, vil ikke vinden og bølgene få tak og kaste båten ut av kurs. Dette kan gi en tryggere og mer forutsigbar seilas i de enorme, akterlige bølgene man møter på de sørlige breddegrader.
  • Tung og stabil: Båten er to tonn tyngre enn den populære Rustler 36, men har en mye kortere mast. Kombinasjonen av tungt deplasement og et lavt tyngdepunkt gir svært god stabilitet.
  • Designet for dårlig vær: Med en liten cockpit som tar inn lite vann, små ventiler (vinduer) som er mindre utsatt for å bli slått inn av bølger, og en solid, lav profil, er hele båten designet for å tåle dårlig vær. 

Trenger vind

Ulempen er en direkte konsekvens av disse egenskapene. Den er litt treg i lett vind og på kryss mot bølgene sammenlignet med den mest populære modellen, Rustler 36. I 2022-utgaven av Golden Globe Race var Rustler 36 den mest tallrike modellen i startfeltet, med fire båter på startstreken av totalt 16. Andre populære modeller er:

Biscay 36: En annen robust, britisk designet båt som er svært verdsatt for sine sjøegenskaper. Det var to Biscay 36-båter med i 2022-regattaen.

Tradewind 35: Også en klassisk, tungbygd havseiler som er et populært valg. To av disse deltok i 2022-racet.

Saltram Saga 36, Cape George 36 og Olle Enderlein 32 (OE32): Dette er andre modeller som ofte sees på deltakerlistene. Den provisoriske listen for 2026-racet viser at populariteten til disse modellene er økende, og at feltet blir mer variert.

Daniel Alfredsson fra Bergen seiler en OE 32, lik den Are Wiig seilte. Den er mindre og lettere, og skal ha en fordel i lett vind. Det er også en spissgatter. Svenske Pär Nyman har kjøpt seg en Rustler 36. 

2018: Jean Luc Van Den Heede vant med en Rustler 36 i 2018/19.
#GGR2022 Kirsten Neuschäfer - Cape George 36 ' MINNEHAHA ' - 2nd through the Hobart Gate on Xmas Day 112 Days out from Les Sables d'Olonne looking very relaxed and in love with her yacht..........She is leading the GGR right here with her 35hr RESCUE time compensation ? ...... PICS : GGR2022 / DD&JJ on 25/12/2022
2022: Kirsten Neuschäfer vant i 22/23 med en Cape George 36.
OE32: Daniel Alfredsson seiler en Olle Enderline 32, lik «Olleanna» som starter i 2026 for tredje gang.
LINJER: Saltram Saga 36 er inspirert av Colin Archers redningsskøyter.

Saltram Saga 3
LOA10.90 m
LWL8.61 m
Bredde3,28 m
Dybde1,73 m
Vekt8 165 kg
Ballast3 175 kg
Seilareal52,5 kvm
Lansert1985

Felles for alle båtene som deltar

Alle de populære båtene i GGR faller inn under de samme strenge kravene i reglementet: De er produksjonsbåter designet før 1988, mellom 32 og 36 fot lange, har lang kjøl med roret festet til bakkant, og er generelt tungbygde og solide. Dette sikrer en flåte av båter som er ansett som svært sjødyktige og i tråd med ånden fra det originale løpet i 1968.

Mara har vektlagt egenskaper som kan bli viktig i Sørishavet, noe som kan støttes av erfaringer fra Golden Globe Race 2022. Regattaen ble en brutal test av utholdenhet og sjømannskap, der flåten ble redusert én etter én på grunn av rigghavari, utstyrssvikt og personlige utfordringer. Av de 16 seilerne som startet fra Les Sables-d'Olonne i Frankrike, var det kun 3 som fullførte non-stop-seilasen. Sør-afrikanske Kirsten Neuschäfer vant regattaen etter 235 dager, 5 timer, 44 minutter og 42 sekunder på havet, og ble med det den første kvinnen i historien til å vinne en solo, non-stop jordomseiling. Kirsten Neuschäfers seier var ikke bare en triumf i seiling, men også i sportsånd. Midt i Sørishavet avbrøt hun sin egen seilas for å redde konkurrenten Tapio Lehtinen, som måtte forlate sin synkende båt og gå i redningsflåten.

Golden Globe Race

• 6. September 2026 starter Golden Globe Race. På startlinjen kan det bli 28 seilere, alle i gamle trege båter. Oddsen er dårlige. 

• Sunday Times Golden Globe Race var verdens første soloregatta rundt jorda, en regatta som startet i 1968. Da Golden Globe Race ble arrangert i 2018, 50 år etter første gang, skulle det være med teknologi som bare fantes på slutten av 60-tallet, bortsett fra sikkerhetsutstyr. Slik er det fortsatt. Om ett år starter mimre-regattaen for tredje gang. 

• Båtene som deltar kan maksimalt være 36 fot, langkjølt og bygget før 1988. 

• I 2018 startet regattaen i starten av juli. Det var for tidlig, og båtene kom i Sørishavet før det ble sommer. I 2026 går starten 6. september, og da er det sommer når båtene seiler i Sørishavet.

• Vinneren i 2018/19, Jean-Luc Van Den Heede, brukte 211 dager, 23 timer, 12 minutter og 19 sekunder.

• Vinneren i 2022/23, Kirsten Neuschäfer, brukte 233 dager, 20 timer og 47 sekunder.

RORKULT: Båten har en dyp og beskyttet cockpit.
DEKK: Liner er ført fra masten og bakover til cockpiten. Riggen har spredde undervant satt helt ute i rekka.
SALONG: 36-foteren har en klassisk layout med stor salong og badet foran hovedskottet.
BYSSE: 36-foteren har en praktisk U-bysse, bra for matlaging på havet.

Uten selvstyrer

Pat Lawless i Saga 36 lå lenge godt an i GGR 2022, men tusen nautiske mil vest for Cape Town satte et havari på vindroret en stopper. Uten selvstyring var det for farlig å møte Sørishavet alene. Han hadde intet valg. Løpet var over. 

Mara tar med erfaringene fra Lawless, i den videre planleggingen av seilaser og testing av utstyr. For å kunne delta må seilerne dokumentere totalt 8 000 nautiske mil (nm) med seilerfaring i åpent hav, og av disse må minst 4 000 nm være soloseilas. Kravet til soloseilas er videre delt opp, slik at deltakerne må ha seilt minimum 2 000 nm alene i selve båten de skal delta med i regattaen, i tillegg til ytterligere 2 000 nm med soloseilas i en hvilken som helst annen båt. Hun har fått anskaffet vindroret hun har mest tro på. I tidligere GGR har flere av båtene blitt bygd om til hardtop, men dette blir i GGR 2026 ansett som en endring av den opprinnelige båtkonstruksjonen og er dermed ikke lenger tillatt. En endring som kan komme er båtnavnet, som kan bli påvirket av valg av sponsor. 

Classic Mara kan følges på: Instagram og Facebook

Mara har også lansert første video på Youtube.