Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Amerika først ute med ny America’s Cup-båt

«Patriot» blir navnet til American Magics nye AC75 som blir båten som skal brukes til å utfordre New Zealand.

Publisert Sist oppdatert

Alle de fire lagene som skal kjempe om America’s Cup har fløyet sine båter over til New Zealand, og er ventet å vise de frem i tiden fremover, men det var det amerikanske laget som gikk ut først. I fjor, da lagene viste frem første generasjon AC75 var det to skrogfilosofier, flatt skrog, eller dypt skrog.

Kopierer Italia

Første generasjon AC75 fra det amerikanske laget hadde en scowbaug, og en flatt skrog. Den Italienske båten derimot så ut til å ha være langkjølet, en fordypning av skroget, nesten som på et vikingskip. Det engelske laget hadde også valgt et flatt skrog, men fikk ettermontert en kjøl under forskipet av båten. Det engelske laget «Ineos» har røpet at deres generasjon vil bli mer lik den italienske.

«Patriot» følger også denne løsningen. Det har blitt spekulert om at grunne skal være at denne konstruksjonen stiver av skroget, som gjør at det kan settes mer belastning på riggen.

Det kan virke som at «Patriot» har tatt igjen det tapte mot New Zealand og Italia, men disse lagene har nok nye gode kort på hånden.

Mindre luftmotstand

Alle båtene har valgt en todelt cockpit hvor mannskapet sitter dypt i en trang sump. å «Patriot» vil mannskapet sitte enda dypere, og gi redusert luftmotstand. Rormannen er også flyttet frem, slik at han får bedre oversikt.

Utfordringen til rormannen blir i slagene. Storseilet subber dekk, så mannskapet må bak seilet etter et slag. Det blir nå en lengre vei for rormannen. Spørsmålet er om mannskapet blir sittende på hver sin side, på fast posisjon under hele seilasen.

Foiler avgjør

«Patriot» har også fått nye foiler, og disse kan bli avgjørende for om båten kvalifiserer seg til America’s Cup eller ikke. Utforming av foilene er et strategisk valg. Det gjelder å lage foiler som løfter båten tidligere enn konkurrentene, gir mindre motstand når båten flyr, samt ikke kaviterer når farten blir for stor. I høye hastigheter blir trykket så lavt på oversiden av foilen at vannet fordamper. Da mister foilen løftet.

Foilen er også med å gi båten stabilitet, samt hindre avdrift. «Patriot» før kraftige armer på foilen, som hindrer avdrift. Mellom foilvingene er det en klump med ballast. På «Patriot» fremstår disse som ganske klumpete. I enden av foilvingene er det satt på vinglets, som skal gi en bedre vannstrøm i enden av foilen.

FOLIER: Kraftige armer mye ballast, og små vinger med vinglets.
FOLIER: Kraftige armer mye ballast, og små vinger med vinglets.
AKTERDEKK: Mannskapet skifter side på det stipete feltet, bakk storseilet som subber dekk.
AKTERDEKK: Mannskapet skifter side på det stipete feltet, bakk storseilet som subber dekk.
BUK: «Paytiot» har en fordypning i skroget mellom baugen og masten.
BUK: «Paytiot» har en fordypning i skroget mellom baugen og masten.