KOMMENTAR

Enskrogs, men ingen kjølbåt i America’s Cup

Foilende katamaraner var vilt, foilene enskrogsbåter blir villere.

Publisert Sist oppdatert
AC75: Det blir ett skrog, men båtene vil fly, og da betyr antall skrog ingen ting. 

Det italienske laget Luna Rossa var rasene da Larry Ellison & co valgte å gå ned i størrelse før siste America’s Cup på Bermuda. Så sinte at de trakk seg som utfordrere, og ga teknologien de hadde utviklet til New Zealand.

Teknologien hjalp New Zealand til å vinne, og som takk, valgte kiwiene det italienske laget som utfordrer. Luna Rossa har derfor fått lov til å sette betingelsene for neste runde av America’s Cup, som skal seiles fra Aukland, New Zealand.

Før America’s Cup på Bermuda ble alle lag, unntatt ett, om at 50-fots katamaraner var veien å gå. Laget som ikke underskrev, vant.  

Snedig konsept

De nye AC75 båtene ser imponerende ut på animasjonen, men det er mange utfordringer som må løses før et slikt konsept fungerer. En av utfordringene er at med foiler kreves det hastighet for at de skal skape oppdrift og stabilitet. Ut fra videoen ser vi at foilen, med sin ballast skal kunne klare å rette 75-foteren etter en kullseiling. Det vil kreve mye krefter.

Båten skal kunne seile like raskt, eller raskere enn 50-foterne som ble seilt på Bermuda. Utfordringen er å få foiler som ikke kaviteter. I hastigheter over 50 knop blir undertrykket så stort at vannet koker, og foilen mister sitt løft.