Bli med inn i «Hugo Boss»

Alex Thomsons nye IMOCA er den mest radikale. Båten har en helt lukket cockpit som gir flere fordeler.

Publisert Sist oppdatert
FOILER: «Hugo Boss» er den mest ekstreme nye IMOCA-båten, men har ikke så langt seilt mot konkurrenter.
FOILER: «Hugo Boss» er den mest ekstreme nye IMOCA-båten, men har ikke så langt seilt mot konkurrenter.

Alex Thomson er kjent for å gå nye veier. Da han utviklet en helt ny IMOCA for Vendee Globe for fire år siden, så hadde han full tillitt til foilene, og skapte en båt som var smalere enn konkurrentene som ville ha en båt som fungerte bra, om foilene ikke virket som de skulle. Thomson fikk delvis rett. han endte opp med den raskeste båten, men klarte å skade den ene foilen som gjorde at han bare kunne seile 100 % på den ene halsen. 

Les om den nye generasjonen IMOC-båter her. 

Følger etter

Nå bygges det åtte nye båter for Vendee Globe, og alle som så langt er lansert, har fulgt Alex Thomsons filosofi fra sist. Større foiler. Men Thomson har videreutviklet sine ideer. Nå stiller han med en båt med lukket cockpit. Det vil ta mer vare på ham som seiler, men gir også fartsforskjeller. Cockpiten er lavere og litt frem, som senker tyngdepunktet, og tillater en lavere bom. Båten blir mer aerodynamisk, som blir viktig når hastighetene overskrider 20 knop, og vannet over dekk vil også renne uhindret. Løygangen på de andre båtene er som en diger brems hver gang en grønn sjø skylder over dekk. I andre båten vil også vannet bli liggende lengre, og øke vekten. 

BESØK: Alex Thomson viser frem sin mye «Hugo Boss»
BESØK: Alex Thomson viser frem sin mye «Hugo Boss»

Bedre foiler

De andre sier at båten starter å foile rundt 13 knop. Thomsons båt skal foile alt ved 12 knop. Skrogest form er laget slik at den løfter seg opp av vannet tidligere, og foilene skal være mer effektive. I hastigheter under 10 knop er foilene bare en brems. På Thomsons båt kan de løftes høyere opp, slik at bare en liten del er i vannet når det seiles i lett vind. 

LES: Strykejern fra Juan K

KONKURRENT: «Charal» vant Defi Azure suverent, og var også raskest i Fastnet Race. Båten ble lansert for over ett år siden.
KONKURRENT: «Charal» vant Defi Azure suverent, og var også raskest i Fastnet Race. Båten ble lansert for over ett år siden.

Skal vinne

OVERBYGG: «Hugo Boss» har dratt havseilas til en innendørssport.
OVERBYGG: «Hugo Boss» har dratt havseilas til en innendørssport.

Nye «Hugo Boss» er laget med ett formål, vinne Vendee Globe. Det gjør at væranalysen er avgjørende for båtens egenskaper, og det er ventet minimalt med kryss. Thomson var bare noen timer bak Armel Le Cléac'h i mål i 2017 etter å ha seilt i 74 døgn. Til neste år er det ventet av båtene vil bruke under 70 døgn på jordomseilingen. 

Første store testen blir Transat Jaques Vabre over Atlanteren i slutten av oktober. Da vil «Hugo Boss» møte sine konkurrenter som også satser på Vendee Globe. Bronsevinner Jérémie Beyou blir Thomsons sterkeste konkurrent. Han vant Fastnet Race, og har mange timer i sin nye båt. I februar vil han få nye foiler som kan gjøre båten enda raskere. Spørsmålet er om Thomson vil gi full gass i Jaques Vabre. 

Gamle «Hugo Boss» er solgt til en amerikansk lag som skal bruke den i The Ocean Race. Båten «11th Hour» gjorde det svært bra i Defi Azure forrige helg. 

LES: Slik bygges en regattabåt

Powered by Labrador CMS