Kommentar

STORT: Båttypen brukt i forrige America's Cup etableres nå som en ny klasse, og vil konkurrere om penger, seilere og oppmerksomhet fra America's Cup.

Hvilken av disse er den tøffeste?

America’s Cup eller SailGP? Den kuleste klassen vil få de kuleste seilerne.

Publisert Sist oppdatert
ENTYPE: F50 er bygget på båtene som ble brukt i America's Cup 2017, hvor foiler, rigg og innmat er identisk.

Båtene som ble brukt under forrige America’s Cup gjenoppstår nå under navnet SailGP, og vil være en entype-klasse. Båtene har fått inn ny teknologi hvor hydraulikken bygger opp trykket med elektrisk kraft, og alle båten har like foiler. Seks lag er klare for 2019 hvor det holdes fem regattaer, Sydney, San Francisco, New York, Cowes og Marseilles, men Russell Coutts håper på ti lag og ti regattaer i fremtiden. Coutts har med seg Larry Ellison, og ønsker å videreføre det de ville ha gjort, om Oracle, eller noen annen enn New Zealand hadde vunnet på Bahamas i 2017.

Skrev ikke under

Før America’s Cup ble samtlige lag, unntatt ett, om hvordan America’s Cup skulle være fremover. Nesten alle ble enige om å satse på AC 50, foilende katamaraner på 50 fot. Et lag skrev ikke under, det var Emirates Team New Zealand. Vinnerlaget samarbeidet med italienske Prada-laget som trakk seg ut da AC 50 ble valgt som båt. New Zealand fikk all utviklingsarbeidet til det italienske laget, og som takk ble de valgt som utfordrer, og kunne være med å bestemme formatet for neste America’s Cup.

Italienerne ønsket enskrogsbåter, og slik ble det.

Helt nytt konsept

Båtene som skal benyttes i neste America’s Cup blir noe helt nytt. De blir på 62 fot, og skal benytte foiler som også ha ballast. Le foil løfter skroget opp av vannet, og lo foil hindrer krengning.

Å utvikle noe helt nytt er kostbart. Det har gjort at det så langt kun er fire lag klare, New Zealand som forsvarer, og italiensk, engelsk og amerikansk som utfordrere.

Team «Ineos» var først med en liten 28-foter. Nå har New York Yacht Club sjøsatt sin båt, omtalt som «Mule». Den er halve størrelsen av hva regattabåten vil bli.

 

Hvilken er best?

62-foteren som nå skal brukes i America’s Cup vil bil spektakulære. Det skal være mulig å jibbe og baute med disse mens de flyr, akkurat som med AC 50 som nå er omdøpt til SailGP F50. SailGP F50 er i stand til å seile over 50 knop. Høyere hastigheter er utfordrende, fordi vannet rundt foilene mister grepet på grunn av kavitasjon. Dette problemet vil også AC 62, de nye America’s Cup båtene slite med. Det blir derfor overraskende om de blir særlig raskere.

SailGP F50 er utviklete båter, som vil gjøre dem mer pålitelige, men publikum ønsker overraskelser.

America’s Cup-lagene har alt tiltrukket seg stjerneseilerne i verden nå. Men det blir ingen B-lag om bord i SailGP F50. SailGP kommer i gang allerede på våren. Det er en fordel. Det gjelder å få følgere og publikum. Sosiale medier vil bli bombardert av kule seilklipp. Det blir de tøffeste båtene og de tøffeste seilerne som får kommersielle suksess.

 

 

 

MULE: New York Yacht Clubs treningsbåt i halv størrelse er ute å flyr.