ARC+: Jens Martin Dahlum og Hanna Marie Lund er klare for andre etappe i ARC+. De har planer om å seile rundt jorda i sin 50-fots Jeanneau.

Klare for andre etappe av ARC+

Publisert Sist oppdatert

Mens ARC-seilerne starter på søndag fra Las Palmas på Gran Canaria, så starter ARC+ seilerne fra Mindelo på Kapp Verde i dag, 19. november. De får da en overfart på 2150 nm, og bør klare dette på ca to uker, nesten en uke mindre enn båtene som seiler ARC.

Syv av de norske båtene seilte i vei 7. november med kurs Kapp Verde, mens fire har valgt klassisk ARC med start 21. november. Trenden er at flere ønsker å dele opp Atlantahavsseilasen i to etapper og samtidig også få en smak av Afrika.

Totalt er det 225 båter som deltar i rallyet hvor 152 seiler den klassiske ruta.

Unormalt vær

ARC+-seilerne fikk frisk bør i rumpa på vei fra Las Palmas til Kapp Verde.

For vår del var det en veldig fin seilas, det gikk ikke helt etter planen da vi knakk en spribommen etter bare to timer, og vi måtte derfor endre ruten litt, men etter det gikk det veldig bra og vi hadde en helt nydelig tur, flere dager med stabil gennakervind og flatt vann forteller Hanna Marie Lund fra Kapp Verde. Hun seiler på «Adelante», en Sun Odyssey 50DS og brukte under seks døgn på den 860 nm lange etappen.

Nå ligger det et lavtrykk langt sør i Atlanterhavet, og sperrer for passatvinden. Det unormale være vil gi lite vind for ARC+ seilerne de første døgnene, men skape langt større utfordringer for ARC-seilerne lenger nord. Normalt har de seilt sørover mot Kapp Verde for å få stabil passatvind. Nå kan der se ut som at disse bør seile rett vestover for å få vind, med risiko for kryss.

Marthe Faugstad og Anders Landro vant klasse C på første etappe av ARC+.
RASK: Øystein Bratgjerd seiler en Sun Odyssey 439 og var den raskeste norske båten i klasse B.
EKSPERT: Mads Liestøl Christensen har hjulpet mange langturseilere med værprognoser. Nå seiler meterologen ARC selv.

Gode plasseringer

Norske ARC-seilere er mer konkurranseinnstilt enn andre. Slik er det i år også. I klassen for de raskeste båtene ble det en duell mellom Pogo 40S2 «Flow» og norske «Arya», en Arcona 465 bygget i karbon. «Arya» lå foran «Flow» mesteparten av etappen, men den raske Class40 passerte den norske båten mot mål. Først i mål i klassen var «Latobe», en Oyster 72, men måletallet straffet båten.

I klasse C, for de tregeste båtene, ble det dobbelt norsk, «Albicilla» en Najad 490 vant klassen, med «Sala», en Beneteau Oceanis 40 på andre.

Nye muligheter

–I morgen seiler vi videre til Grenada og vi gleder oss veldig til å legge ut på andre etappe. Vi har planer om å være borte muligens opp til tre år, og vi driver og lukter litt på å fortsette videre vestover allerede i mars/april dersom det lar seg gjøre. Men først skal vi i hvert fall nyte og utforske den sydlige delen av Karibia, forteller Hanna Marie Lund.

ARC+ starter samtidig som Class 40-båtene i Transat Jacques Vabre runder øya Sal, litt lengre øst i Kapp Verde. Dette feltet på over 40 båter har også kurs mot Karibia, men Martinique, litt lengre nord.

Båtnavn Skipper Båttype Klasse Plassering I mål
AryaTor-Anders PuckArcona 465A112.11.2021 16:50
AdelanteJens Martin Dahlum & Hanna Marie LundJeanneau Sun Odyssey 50DSA713.11.2021 11:56
MaikoØystein BratgjerdJeanneau Sun Odyssey 439B613.11.2021 16:31
PapakiKai Robert & Monica SolheimBavaria 46B1114.11.2021 07:53
Charlotte SometimesJohan Christian HavstadBavaria Cruiser 42B1213.11.2021 16:37
AlbicillaMarthe Faugstad & Anders LandroNajad 490C112.11.2021 23:33
SalaMads Liestøl ChristensenBeneteau Oceanis 40C213.11.2021 04:57

VÆR: Et lavtrykk bygger seg opp vest for Kanariøyene. Det stopper passatvinden.