PROBLEMFRITT: Sun Odyssey 50 DS «Adelante» ankom Grenada med en knust kaffekanne som den mest alvorlige skaden eter å ha krysset Atlanterhavet.

PROBLEMFRITT: Sun Odyssey 50 DS «Adelante» ankom Grenada med en knust kaffekanne som den mest alvorlige skaden eter å ha krysset Atlanterhavet.

– Ødela kun en kaffekanne

Fire av de syv norske båtene i ARC+ var inne på Granada blant de 10 første båtene.

Publisert Sist oppdatert

Arcona 465 «Arya» var den første norske båten fremme på Grenada, og var inne tidlig fredag morgen. «Arya» kom inn som båt nummer fem, og andre kjølbåt, noen timer foran Najad 490 «Albicilla». Raskest over Atlanterhavet var Outremer 51 «Pigment Rouge», som krysset mållinjen 2. desember kl 03:10.

Som båt nummer ni og ti fulgte Sun Odyssey 50 DS «Adelante» og Oceanis 40 «Sala» som krysset mållinjen fredag kveld, og lørdag morgen.

Problemfri seilas

«Adelante» har gjort jobben med å bringe oss trygt og raskt over Atlanterhavet, og den mest alvorlige skaden var en knust kaffekanne, står det på båtens instagram-konto. De bruke 14 dager på 2380 nm.

Den første uken var relativt rolig, hvor gennakeren oppe nesten hele tiden. Den andre uken var det mer vind og byger. Seilerne brukte radaren for å være forberedt på disse bygene.

–Sist natt fikk vi vår første tordenbyge, med mye vind og regn, typisk for denne delen av Atlanterhavet. Plutselig føk vinden fra 8-10 knop til 22 knop, mens regnet styrtet, lød oppdateringen fra båten midtveis.

RASKEST: «Arya» var den raskeste norske båten over Atlanterhavet.
RASKEST: «Arya» var den raskeste norske båten over Atlanterhavet.
KARIBIA: Najad 490 «Albicilla» var båt nummer to i havn på Grenada.
KARIBIA: Najad 490 «Albicilla» var båt nummer to i havn på Grenada.
TRE: Sun Odyssey 50 DS «Adelante» hadde bare ett mannskap på tre over Atlanterhavet.
TRE: Sun Odyssey 50 DS «Adelante» hadde bare ett mannskap på tre over Atlanterhavet.
BAVARIA: Bavaria 46 «Charlotte Sometimes» kom i mål på søndag.
BAVARIA: Bavaria 46 «Charlotte Sometimes» kom i mål på søndag.

En båt til havs

Bavaria 46 «Charlotte Sometimes» krysset mållinjen søndag som båt nummer 35, og Jeanneau Sun Odyssey 439 «Maiko» var i mål noen timer etter, som båt nummer 48.

Kun Bavaria 46 «Papaki» er fremdeles til havs. Båten er ventet inne på tirsdag.

Ikke alle ARC+ seilerne har satt Grenada som mål. Noen båter har lagt kursen mot St. Lucia hvor ARC-båtene skal, de som seiler direkte fra Las Palmas. Noen få har også valgt Martinique, enda lengre nord.

Norske ARC+-seilere

Plass Navn Båttype Skipper I mål
5AryaArcona 465Tor-Anders Puck03.des
6AlbicillaNajad 490Marthe Faugstad & Anders Landro03.des
9AdelanteJeanneau Sun Odyssey 50DSJens Martin Dahlum & Hanna Marie Lund03.des
10SalaBeneteau Oceanis 40Mads Liestøl Christensen04.des
37Charlotte SometimesBavaria Cruiser 42Johan Christian Havstad05.des
50MaikoJeanneau Sun Odyssey 439Øystein Bratgjerd05.des
63PapakiBavaria 46Kai Robert & Monica Solheim7. des (ETA)

Rush mot St. Lucia

11 båter I ARC har krysset mållinjen i ARC, og den første norske, «Chione» vil krysse mållinjen i dag. «Chione» er en Oyster 675.

«Carolina» har estimert ankomsttid 11. desember, «Cessa» og «Xantippe» 14. desember.

Norske ARC-seilere

Plass Navn Båttype Skipper I mål (ETA)
13ChioneOyster 675Jorgen Kjaernes06.des
98CarolinaBavaria Cruiser 46Jonas Sjolte11.des
122CessaBavaria 44Pernille Ensrud & Magnus Lundanes14.des
124XanthippeElan 43Kristian Tandberg14.des