KAPP VERDE: Norske flagg på brygga i Mindelo rett før avgang til Karibia.

Klare for Atlanterhavet

«Lise» er en av ni norske båter i ARC+. Disse setter nå kursen mot Karibia.

Publisert Sist oppdatert

–Værprognosene ser veldig bra ut, i hvert fall første uken, sier Børre Søraas-Sæther som er mannskap på Najad 440 AC «Lise». Båten med Jonny Blomvik som skipper ble nummer to i sin klasse på første etappe fra Gran Canaria til Kapp Verde. På etappen over Atlanterhavet håper de at de vinner.

–Jeg er fornøyd med innsatsen under første etappe. Vi seilte forsiktig, og brukte mer tid på å sjekke vær og posisjon enn å trimme seil, forteller Søraas-Sæther. Det ble mindre vind mot slutten, og det tapte de mindre båtene på. De seilte siste døgnet i 4-5 knop med spinnaker.

«Lise» var inne fredag 11. november kl 22:14, og brukte fem døgn, ni timer og 14 minutter. Båten holdt en snittfart på 6,6 knop.

PASSASTVIND: Vinden er slik den skal være, fra øst-nordøst, og skal være stabil i mange dager fremover.
PREMIE: Mannskapet på «Lise» mottar premie på Kapp Verde.

Forventer kjapp overfart

–Jeg tipper vi klarer å krysse på 10-12 døgn, mener seileren fra Nesodden som seiler på en båt fra Son. Mens første etappe var på 850 nm, er etappen som starter i dag på 2150 nm.

–Vi er mer innseilt nå, og håper på en rask uke, forteller Søraas-Sæther.

Han sier at første etappe gikk helt uten feil og skader på «Lise», men at noen av de andre norske båtene har lappet noen seil på Kapp Verde.

– Kapp Verde har levd opp til forventningene, og var en gulrot for å seile denne turen, men en uke holder. Vi har fått tak i det vi ønsker her nede, men utvalget av varer er bedre i Norge, forteller seileren på en skurrete telefonlinje fra Afrika rett før start.

Starter søndag

Det er fullt liv i Las Palmas på Gran Canaria også. ARC starter søndag, og de ser også ut til å få god bør.

Det seiler 143 båter, men bare tre norske. De er i størrelse mellom 41 og 44 fot. Den største båten er en Oyster 885 på 26 meter, mens den minste er bare 8,5 meter, en Vancouver 28. Bare 13 av 143 båter er under 40 fot, mens 67 båter er over 50 fot. 37 av båtene er flerskrogsbåter.

Du kan følge ARC og ARC+ her

FULLT: Havna i Las Palma er full av båter klare for å krysse Atlanterhavet.

.

Norske båter i ARC og ARC+

World Cruising Clubs populære fellestur over Atlanterhavet har i år 12 norske båter. Det har i de senere år vært to slike arrangement, ARC og ARC+.

ARC har flest deltagere, men det er ARC + som er mest populært for nordmenn. ARC pluss startet 6. november fra Las Palmas på Grand Canaria, mens ARC starter fra samme sted 20. november. Mens ARC-deltagerne seiler direkte til St. Lucia, får ARC+-deltagerne et lite stopp på Kapp Verde, får de krysser Atlanterhavet med Granada i Karibia som mål. ARC+ starter fra Kapp Verde den 18. november. Premieutdeling for ARC+ er 8. desember, mens utdelingen for ARC er 17. desember.

Norske seilere med i ARC

• «Curiosity», Andreas Stangeby, Bavaria Vision 44

• «Mille», Thorstein Saanum, Dufour 44

• «Windmusic», Tor Nistad, Hanse 415

Norske seilere med i ARC+

• «Anni», Bastian Daae, Bavaria Cruiser 46

• «Emilie VII», Thomas Rasmussen, Hanse 371

• «Idyll», Therese Kristensen, Bavaria Vision 44

• «Kaizen», Kim Hansen, Långedrag 401

• «Karayto, Niels Pontoppidan, TRT 1200

• «Leva», Roar Idsø, Beneteau Oceanis 43

• «Lise», Jonny Blomvik, Najad 440 AC

• «Lomvi», Kasper Vagle, Bavaria 38

• «Nord», Øyvind Rasmussen, Jeanneau Sun odyssey 439

.