NORSKE: Mannskapet på alle de seks norske båtene som seiler ARC+ i år.

96 båter klare for ARC+

5. november setter rekordmange båter kursen mot Kapp Verde, men det er færre norske.

Publisert Sist oppdatert

ARC+, rallyet som starter litt tidligere enn vanlige ARC, og har et stopp på Kapp Verde, blir stadig mer populær. I 2022 var det 91 båter. Antallet har økt med fem båter i år. Men i fjor var det ni norske båter. I år er det bare seks båter.

I en av de norske båtene finner vi Hanne og Ole Martin Minsås. De har brukt syv år på å planlegge turen, og seiler «Moon Bird», en 36-fots katamaran. Om bord er også sønnen William, som har sitt første skoleår på bølgene blå. De seilte ut fra Stavern 2. juli og skal seile ett år, til Karibia og tilbake. 

– Vi ankom Las Palmas 20 oktober. Denne tiden har vi brukt til å gjøre siste oppdateringer og forberedelser til atlanterhavskryssing. Det er stort utvalg av båtutstyrsbutikker med alt hva en langturseiler kan ønske seg. Som del av ARC plus arrangementet til World Cruising Club, har det vært en rekke sosiale aktiviteter. Som vi har satt stor pris på. Særlig gjelder dette for William 6 år, som har funnet mange nye venner gjennom ARC Kids Club, forteller Ole Martin Minsås til SEILmagasinet. 

ARC+ 2023, Las Palmas
MAHE36: «Moon Bird» med mannskap, Ole Martin Minsås, Hanne Sundseth Minsås og William Sundseth Minsås (6 år).
ARC+ 2023, Las Palmas
FELLESSKAP: Alle barna på ARC+ feirer Halloween i marinaen, et initiativ fra foreldrene.
ARC+ 2023
VIND: Seminar med Chris Tibbs

Sosiale dager

Det er 6 norske båter som deltar i ARC plus i 2023, kun to norske båter med barn. 

Det har vært en rekke seminarer som har vært nyttig å delta på. Som feks «vær og rutevalg» med Chris Tibbs som et av høydepunktene, i tillegg til gode seminarer om sikkerhet, rigging, downwind sailing osv. Stemningen er høy blant deltakerne, og det deles tips og triks, verktøy og røverhistorier på bryggene, erfarer Minsås.

For barna har foreldrene arrangert Halloween 

God bør

Det var null vind ved Kanariøene da Mini Transat startet forrige søndag. Nå ser prognosene bedre. Mye tyder på en fin passatvind for båtene hele veien fra Las palmas på Gran Canaria til Mindelo på Kapp Verde, en distanse på 865 nautiske mil. Med god vind bør turen gå unna på fem til seks døgn.

– Vi er spente på første leg til Kapp Verde. Det er ca 850 NM til Mindelo, og slik været ser ut nå får vi 16-17 M/S i kastene og ca 3 meter med bølger. Men vinden kommer endelig bakfra, i motsetning til hva vi har opplevd på vei nedover Europa. Med disse forholdene seiler «Moon Bird» bra, og vi håper på en nogenlunde raskt leg til Mindelo, forteller katamaranseileren.  

PROGNOSE: Høytrykk til nordvest, og fin passatvind fra nordøst på søndag under starten av ARC+.

Større variasjon

Deltagerbåtene i ARC+ blir stadig større. I år er det 40 båter over 50 fot, mot 31 båter i fjor. Men det er også flere mindre båter. I år er det 10 båter under 40 fot. Den minste er en First 31.7 fra Frankrike. Den minste (korteste) norske båten er «Moon Bird» er Mahe 36-katamaran. Den største er «Xmeralda» en Xc45 fra X-Yachts.

– 27 av båtene er katamaraner, hvor vår båt, Moon Bird er den minste katamaranen med sine 36 fot, og fjerde minste båten totalt av deltakerne, forteller Minsås.

Ingen spekkhuggere

Ole Martin Minsås har lagt inn informasjon på «Orca Attack Reports» og har sluppet billig unna. Når han la ut fra Nazare i Portugal møtte han en angrepet båt som ble slept inn i havn.

– Det har vært enormt mye snakk om spekkhuggere i alle havnene vi har vært innom. I hovedsak fra Biscaya og nedover til Gibraltar har det vært angrep. Vi observerte flere båter som stod på land uten ror/skadet ror. Vi har så langt det latt seg gjøre, seilet innenfor 20meter dybde når vi har vært i områder som spekkhoggerne har vært aktive, erfarer Minsås.

Norske båter i ARC+

Ada IIDehler 42C (JV)Trond Johansen
Moon BirdFountaine Pajot Mahe 36Ole Martin Minsås
MøyfridJeanneau Sun Odyssey 44Julie Ruyter
NorahJeanneau Sun Odyssey 43Vegard Holmberget
Why NotBeneteau Oceanis 46Petter Asheim
XmeraldaX-Yachts Xc 45Beate & Colin Bevan

ARC og ARC+

World Cruising Clubs populære fellestur over Atlanterhavet har i år 10 norske båter. Det har i de senere år vært to slike arrangement, ARC og ARC+.

ARC har flest deltagere, men det er ARC + som er mest populært for nordmenn. ARC pluss startet 5. november fra Las Palmas på Grand Canaria med seks norske båter av totalt 96. 

ARC starter fra samme sted 19. november med fire norske båter av 162.  Mens ARC-deltagerne seiler direkte til St. Lucia, en distanse på 2700 nm, får ARC+-deltagerne et lite stopp på Kapp Verde, får de krysser Atlanterhavet med Granada i Karibia som mål. ARC+ har Port Louis Marina, Grenada som mål i Karibia, mens ARC ender i Rodney Bay på St. Lucia.

Premieutdeling for ARC+ er 7. desember, mens utdelingen for ARC er 16. desember.

.