IS: Skroggjennomføringer en båtens svakhet når den ligger i vannet om vinteren.
IS: Skroggjennomføringer en båtens svakhet når den ligger i vannet om vinteren.

Ekspertens råd om skroggjennomføring i vinterkulda

Skal båtens ventiler være lukket, eller skal de stå åpne. Det finnes argumenter både for og imot.

Publisert

En båt er full av hull, alle skroggjennomføringene. Her står det vann, vann som kan fryse til is. Vann utvider seg når det fryser, og det har voldsom kraft.

Båttakstmann Are Wiig har sett flere båter gå til bunns på grunn av feil vinterkonservering. .
Båttakstmann Are Wiig har sett flere båter gå til bunns på grunn av feil vinterkonservering. .

Åpen eller lukket?

Når en kuleventil stenges, blir vannet hermetisk lukket inne i en kule. Det er da lett å tro at muligheten for frostsprenging er mye større når den er lukket, enn når den står åpen. En åpen ventil vil også vannet bevege seg inn og ut av ventilen når båten beveger seg, og vann i bevegelse vil ikke fryse.

Forsikringsselskapene krever at alle ventiler skal stenges når båten ligger i vannet om vinteren, fra første november til 31. mars.

Også taksmannen Are Wiik mener at kuleventiler skal stenges, men med frostvæske.

– Steng ventilen, og hell frostvæske i sluket. Ved å åpne og lukke ventilen raskt, vil frostvæsken renne ned i ventilen, og forhåpentlig vis komme inn i ventilen når den lukkes, anbefaler Wiik.

Pass på

– Jeg har sett flere frostsprengte kuleventiler, men de holder seg gjerne tett så lenge de står i stengt posisjon selv om ventilhuset er sprekt på sidene, forteller eksperten. Med stengte ventiler ville frost i sjøvannsfiltrene ikke forårsaket synking og vannfylling, da man jo gjerne sjekker at det ikke kommer vann inn etter man åpner sjøvannsventiler.

Sjekk ved sjøsetting

Vær om bord når båten settes på vannet etter vinteren, anbefaler Wiig. Det er fort gjort at man har gjort en liten jobb på noe i løpet av vinteren hvor vannet kan komme inn ved sjøsetting. Mange båter som har endt sine dager på havets bunn på den måten, med alt fra glemte bunnplugger til frakoblete slanger, har eksperten erfart.

Powered by Labrador CMS