FERDIG: «Banque Populaire» er tapt etter at det ene sideskroget brakk av, og båten gikk rundt.
SLEP: Her ankommer restene av trimaranen byen Vigo i Spania bak en slepebåt. Dette er bildet banken bruker i pressemeldingen.
STJERNE: Armel Le Cléac'h klarte seg bra etter kullseilingen, men mangler båten som er viktig for karrieren.
STOLTE: Det tok 135 000 arbeidstimer å bygge trimaranen. For å redusere tiden ble senterskroget bygget av Green Marine i England, mens sideskrog og monteringen ble gjort av CDK i Lorient.
BUNKER: Tyskernes anlegg fra krigen er umulig å rive. Selv 500 høyeksplosive bomber og over 60000 vanlige bomber gjorde skader. Mens Frankrike gradvis ble frigjort etter D-dagen, holdt tyskerne stand helt til mai 1945 i Lorient.
BASE: Banque Populairs kontor for seiling i Lorient. Seilingen bringer liv til byen som gikk på en smell da marinen trakk seg ut i 1997.
STORT: CDK måtte bygge ny fabrikk da «Banque Populair V» bel bygget. Den 130 meter lange trimaranen seiler nå som «Spindrift»

«Banque Populaire IX» er tapt

Enorme verdier ble borte, men heldigvis ingen menneskeliv i Route du Rhum. Banque Populair vil tape opp mot 200 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER