Informasjon fra Asker Seilforening

To generasjoner Stiansen på tur.
To generasjoner Stiansen på tur.

Asker-seilere på tur!

På timen etter at «Born To Run» gikk over mållinjen med seier i årets Færderseilas ble båten rigget om for tur til de britiske øyer.

Familien Stiansen delte etappene opp hvor den yngste delen av familien startet ferden fra Tønsberg, via Bergen og over til Shetland. Deretter var sommerens eventyr i vesterled godt i gang for Valborg og Pål. 

Vel ombord gikk ferden inn i landet for sail&hike i det skotske høylandet på Den kaledonske kanalen. Litt topptur og mye slusing. En ny, spennende opplevelse som tar noe tid. Men på en slik reise treffer man på masse rare, små landsbyer, hyggelige folk og konstaterer at landskapet ikke er veldig ulikt det man kan se på kanalferie i indre Telemark. 

Valborg fører «Born To Run» trygt inn i slusene.
Valborg fører «Born To Run» trygt inn i slusene.
Oppdagelser og møter i terrenget.
Oppdagelser og møter i terrenget.
Et møte med de lokale.
Et møte med de lokale.

«Born To Run» var naturlig nok gjennom Loch Ness for å jakte den berømte sjøormen. Loch Ness er ikke Storbritannias største sjø, men er nesten 20 nautiske mil lang og 230 meter dyp. Her er det mer vann her enn i alle innsjøer i England og Wales til sammen, og dermed masse rom for sjøormen - eller Nessie, som hun kalles.

På turen traff Valborg og Pål Asker-båten «Hunt II» ved flere anledninger, med Steinar Willassen og Hild Steine. Gunnar Pharo hadde også mønstret ombord på «Hunt II» under turen i vesterled.

Det kan anbefales å følge «Born To Run - Gone cruising» på Facebook. Det vil inspirere til turer med kombinasjonen av seiling og toppturer. Dette er en fin måte å bli kjent med både kyst og terreng. 

Familiene Stiansen og Willassen møtes i vesterled.
Familiene Stiansen og Willassen møtes i vesterled.

Fra seilforeningene

SEILmagasinet samarbeider med en rekke seilforeninger landet rundt. Disse foreningene har egen side i magasinet med innsendt stoff. Dette stoffet blir også publisert på SEILmagasinets nettside. Denne artikkelen er innlevert av en seilforening og ikke skrevet av SEILmagasinets redaksjon, og ikke underlagt Redaktørplakaten.